De eerste muscle car is niet het model dat je verwacht…

Muscle car, een term die voor veel Amerikaanse modellen wordt gebruikt en die doorgaans verwijst naar weinig verfijning, enorme afmetingen en een monsterachtige motor. Het gouden tijdperk van dit soort auto’s lag in de jaren 1960, maar de eerste echte muscle car dook al een decennium eerder op.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 09 juni 2020
  • Divers

De eerste muscle car is niet het model dat je verwacht…

Begin de jaren ’50 besefte Chrysler dat het zijn merkimago moest opfrissen. Daarom schreef het zich in voor de autosport, in het NASCAR. Daarvoor moest het zijn racewagen homologeren en zo ontstond de 300, een naam die verwees naar het motorvermogen.

De eerste muscle car is niet het model dat je verwacht…

In 1955 bracht Chrysler de 300 op de markt. Hij zag er formidabel uit, met enorme afmetingen (dik 5,5 meter lang) en een zeer rijkelijke uitrusting. Allemaal zaken die heel goed aansloten bij de Amerikaanse traditie. Maar de grote verrassing was zijn motor: Chrysler lepelde er een V8 HEMI in, een naam die verwijst naar een hemisferische verbrandingskamer. Deze motor, die was gebouwd voor de autosport, ontwikkelde meer dan 300 pk. Ongetwijfeld om zijn klanten niet al te veel af te schrikken koppelde Chrysler dit monster vreemd genoeg aan een tweetrapsautomaat. Maar in 1955 was een dergelijk vermogen ongezien.

De eerste muscle car is niet het model dat je verwacht…

Elk jaar tot wanneer het model in 1965 uit productie ging onderging het een facelift die gepaard ging met een nieuwe letter uit het alfabet. In 1956 stelde Chrysler zo de 300B voor, in 1957 de 300C enzovoort, tot de 300L in 1965. De uitrusting werd steeds rijkelijker en in 1960 piekte het vermogen op 400 pk in de 300F.

De eerste muscle car is niet het model dat je verwacht…

Vandaag is de Chrysler 300 zeer gegeerd omdat hij relatief weinig gemaakt is en hij vormt de natte droom van talrijke Amerikaanse verzamelaars. Sommigen wijzen erop dat het model destijds te duur was om echt een muscle car te kunnen worden genoemd, maar het was wel de eerste Amerikaanse ‘berline’ die de kaap van de 300 pk doorbrak. Zelfs vandaag zijn de prestaties nog verrassend.

De eerste muscle car is niet het model dat je verwacht…

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km