De nieuwe Skoda Octavia in 7 cijfers

Voor zijn nieuwe generatie maakt de Skoda Octavia een indrukwekkende technologische sprong voorwaarts. Dit zijn 7 interessante cijfers over de nieuwkomer.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 12 november 2019
  • Lancering

1. 60 jaar

De nieuwe Skoda Octavia in 7 cijfers

Je zou het niet zeggen, maar de Octavia mag dit jaar al 60 kaarsjes uitblazen. De eerste Octavia liep namelijk al in 1959 van de band, maar de naam dook pas opnieuw op in 1996 onder het bestuur van VW.

2.22 millimeter

De nieuwe Skoda Octavia in 7 cijfers

In vergelijking met zijn voorganger groeit de berline met 19 millimeter en de breakversie Combi met 22 millimeter. Ook het laadruim wint een paar liter, namelijk 10 voor berline (600 liter) en 30 voor de break (640 liter).

3. 4 soorten aandrijflijnen

De nieuwe Skoda Octavia in 7 cijfers

Ook het motorenpalet van de Octavia evolueert. Naast de gebruikelijke diesels en benzines vinden we plug-inhybride versies, milde hybrides en een CNG-motor.

4. 204 pk

De nieuwe Skoda Octavia in 7 cijfers

De plug-inhybride aandrijflijn die is geleend bij de VW Golf GTE is de topversie en ontwikkelt tot 204 pk. Puur elektrisch geraakt deze Skoda Octavia iV tot 55 kilometer ver.

5. 3 schermen

De nieuwe Skoda Octavia in 7 cijfers

Het interieur van de Octavia volgt de Golf en verbergt de bediening van de klimaatregeling in het scherm van het infotainment. Het scherm van 10 duim kan worden aangevuld met een digitaal instrumentenbord, maar ook met een head-up display.

6. 22 leds

De nieuwe Skoda Octavia in 7 cijfers

De vierde Octavia introduceert een nieuwe visuele signatuur en nieuwe ledkoplampen. Als optie zijn de adaptieve Matrixlichten uitgerust met 22 diodes.

7. 15 Simply Clever-vondsten

De nieuwe Skoda Octavia in 7 cijfers

De Octavia zou geen Skoda zijn zonder de befaamde Simply Clever-vondsten. Dit nieuwe model telt er 15. Zo is er de vulbuis voor de AdBlue-tank waarmee je zelfs via tankpistolen voor vrachtwagens kan tanken, of twee tasjes voor smartphones op de rugleuningen van de voorstoelen.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km