Cupra
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Het merk Seat is in 1950 opgericht. Sindsdien heeft het gamma al heel wat modellen gekend. Maar de Spaanse constructeur heeft ook talrijke unieke en soms heel bijzondere prototypes bedacht, die nooit in serie zijn gebouwd. We hebben er vijf uitgekozen.
Op basis van het eerste model van Seat, de 1400, werd in 1956 het prototype 1400 Visitas ontwikkeld om belangrijke bezoekers van de fabriek te vervoeren. De auto was van deuren en dak ontdaan en zou dus een toffe strandwagen geweest zijn. Het prototype is echter in de fabriek gebleven en heeft nooit de schelpen langs de branding gezien.
De Ibiza van de eerste generatie (1984-1993) is ontworpen door de studio Ital Design van Giorgio Giugiaro. Het was ook het Italiaanse ontwerpbureau dat in 1989 dit prototype tekende voor een cabrioversie van het model. Het was een 2+2-zitter met een zuivere lijn omdat hij geen rolbeugel torste. Tot productie kwam het echter nooit – al zaagde carrossier Bieber wel het dak van een paar Ibiza’s Mk1. Er is ook nooit een cabrioversie van een latere Ibiza geweest.
In het zuiden is men gek op kleine bedrijfsvoertuigen. Halverwege de jaren ’80 ontwikkelde Seat daarom een pick-up op basis van de Marbella (een kopie van de Fiat Panda). Die was heel basic en praktisch: het interieur en de laadbak werden enkel door een metalen rooster gescheiden. Je zal hem echter nooit kruisen op de markten van kleine Spaanse dorpjes.
In 2014 deed Seat nog eens een poging om de Ibiza te onthoofden met de concept Cupster. Dat was een heel minimalistische roadster met een afgesneden voorruit. Ook deze keer besliste de directie echter dat er geen rationele argumenten waren voor de productie van een open Ibiza.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.