Deze klassieke Ferrari heeft alles om een recordprijs te halen. Op één detail na…

“Matching numbers” is een codewoord bij autoverzamelaars. Als de originele motor nog bij het originele chassis hoort, dan rinkelt de kassa harder dan gewoonlijk. Dat is niet het geval bij deze Ferrari 250 GT SWB Alloy Berlinetta Competizione uit 1960. Maar dat neemt niet weg dat hij op de veiling van 25 augustus in Monterey bijna 10 miljoen dollar moet opbrengen…

  • Bervoets Wim
  • 20 augustus 2018

Daar zit natuurlijk de afkomst van deze Italiaan voor iets tussen. Ferrari’s 250-reeks, met de magistrale Colombo-V12, heeft namelijk een legendarische status verworven. Denk maar aan de 250 Testa Rossa en de 250 GTO.

Tour de France

Eind jaren 50 had Ferrari 77 exemplaren gebouwd van de 250 GT Berlinetta, met 2.600 millimeter lange wielbasis. Die auto kreeg de bijnaam “Tour de France” na zijn deelname aan de tiendaagse uithoudingsrace. Het koetswerk kwam van Pininfarina, maar de Ferrari werd gebouwd bij koetswerkbouwer Scaglietti.

Overgangsfase

In 1959 kwam de Italiaanse constructeur met zeven nieuwe exemplaren, die de lange wielbasis combineerden met een volledig vernieuwd, aluminium koetswerk. Een overgangsfase, want niet veel later werd dat nieuwe koetswerk gebruikt voor de 250 GT SWB Berlinetta. De 250 GT met korte wielbasis in feite, in dit geval 2.400 millimeter lang.

Dreamteam

De kortere wielbasis werd voorgesteld op het salon van Parijs in 1959, en gaf de 250 GT meer wendbaarheid. Tegelijk verschenen er vier schijfremmen, verbeterde schokdempers en natuurlijk de Colombo-V12, met vermogens tussen 240 en 280 pk. Het team achter de 250 GT SWB Berlinetta? Hetzelfde dreamteam dat nadien ook de legendarische 250 GTO zou uitwerken. Klanten konden kiezen voor de Lusso, de straatversie, en de Competizione, de raceversie met aluminium koetswerk en aangepaste motor.

2163 GT

Dit exemplaar, met chassisnummer 2163 GT, is een van de 42 250 GT SWB Berlinetta’s met aluminium koetswerk die in 1960 gebouwd werden. In 1961 werd hij verkocht aan zijn eerste eigenaar, een Italiaanse Ferrari-dealer. Na in zijn heimat enkele keren van eigenaar gewisseld te hebben, verkaste de Ferrari in 1963 naar Groot-Brittannië.

Nieuwe motor

In de jaren 70 kreeg de 250 GT SWB Berlinetta dan zijn nieuwe motor. Het ging ook om een Colombo-V12, maar die kwam uit een krachtigere 250 GT LWB California Spider (met chassisnummer 1615 GT), en produceerde door een andere nokkenas en compressie 260 pk. De meeste verzamelaars nemen genoegen met het feit dat de nieuwe motor ook uit een 250 GT komt, maar de meest veeleisende collectors zetten natuurlijk de puntjes op de i.

Waarde

De jaren 80 en 90 brachten een restauratie mee voor de 250 GT SWB Berlinetta, een verhuis naar Italië en weer naar Groot-Brittannië, en een revisie van de motor. In juli 2014 kwam hij bij de huidige eigenaar terecht, die het koetswerk en het chassis verder restaureerde. Op 25 augustus gaat hij bij RM Sotheby’s in Monterey onder de hamer. Met zijn originele motor had deze 250 GT SWB Alloy Berlinetta Competizione wellicht een recordprijs opgebracht. Maar de geschatte waarde van 9,5 tot 12,5 miljoen dollar (8,3 tot 10,9 miljoen euro) die het veilinghuis opgeeft, is natuurlijk ook om even bij te slikken…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Foto's ©: RM Sotheby's.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km