Deze Maserati komt voor het eerst in 20 jaar weer buiten

In de jaren 50 en 60 hadden de superrijken niet meer voldoende met de auto’s die de grote producenten hen aanboden. Zo ontstond in 1964 deze geweldige en begeerlijke Maserati 5000 GT.

  • Piette François
  • 02 augustus 2017

Wat koop je voor iemand die alles al heeft? Het antwoord gaf de Sjah van Iran. In 1958 vroeg die Maserati iets bijzonders: hij had het wel voor de 3500 GT maar wilde geen “banale” auto. Daarom wilde hij de 3.5 zescilinder vervangen door een racemotor uit de 450 S. Maserati was wel gewonnen voor het idee, en het merk had nog wel enkele beschadigde racewagens met intacte motor staan.

Racemotor

De V8 werd aangepast voor weggebruik en ging het nieuwe model van het merk aandrijven, de 5000 GT. Er werden slechts 34 exemplaren van de topversie gebouwd. Die kregen uiteraard allemaal een afwerking en koetswerk die beantwoordden aan de wensen van de klanten. En dat waren niet de minste: Gianni Agnelli, de Aga Khan en de Amerikaanse racepiloot Briggs Cunningham.

Auto van een echte racepiloot

Het is de persoonlijke auto van Cunningham die RM Sotheby’s in Monterey veilt. De piloot wilde dat zijn auto zoveel mogelijk leek op de 450 S waarvan hij was afgeleid. Dat lukte uiteraard niet helemaal, maar het resultaat mag er wezen. Het ontwerp kwam van Michelotti en behield enkele elementen van de 450 S. De auto was vooral opmerkelijk modern voor die tijd, met een groot glasoppervlak, luchtinlaten, bijzondere koplampen en herwerkte wielkasten achteraan.

Aerodynamisch

De auto lijkt weliswaar niet meteen op een racewagen van Le Mans, maar hij was voor die tijd niet minder efficiënt. Hij werd uitgewerkt in de windtunnel van de Universiteit van Turijn, was opmerkelijk aerodynamisch en volgens de experts was deze 5000 GT de snelste van de reeks. Briggs Cunningham wou zijn auto testen voor levering om er zeker van te zijn dat de prestaties aan zijn eisen beantwoordden. Dat was gelukkig het geval. De Amerikaan gebruikte de auto om zich te verplaatsen tussen de verschillende Europese circuits waar hij moest racen.

Volledige geschiedenis

De auto werd in 1968 overgebracht naar de thuishaven van Cunningham in Californië. Daarna werd hij doorverkocht in Virginia om in 1988 opnieuw verkocht te worden. Begin jaren 90 werd de auto in Polen volledig gerestaureerd om daarna gekocht te worden door Alfredo Brener, een groot liefhebber van de 5000 GT die al enkele exemplaren had. In 2003 werd de auto verkocht aan de huidige eigenaar, en werd er geclaimd dat het “de snelste 5000 GT” was, dankzij de motor en de uitgekiende aerodynamica.

Te restaureren

Het is intussen 25 jaar geleden dat de auto gerestaureerd was, en da is dus zichtbaar. Het veilinghuis geeft mee dat de auto baat zal hebben bij een cosmetische opfriskuur. Het interieur is dan weer in goede staat en lijkt authentiek. Het motornummer komt overeen met het koetswerk, een grote meerwaarde voor de verkoop.

De auto wordt geschat op meer dan een miljoen euro (1,4 miljoen dollar) en is ongetwijfeld een uniek exemplaar. Deze 5000 GT is een van de snelste, duurste en zeldzaamste auto’s uit zijn tijd en voegt er een bijzondere geschiedenis en spectaculaire prestaties aan toe. Deze GT is de Maserati die wellicht het dichtst bij een racewagen ligt en een van de belangrijkste Maserati’s voor op de weg. Ook al stond hij bijna twee decennia binnen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Darin Schnabel - RM Sotheby's.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km