Deze oude Buick deelt een geheim met… Land Rover, Morgan en TVR

De Buick Special en zijn neven Pontiac Tempest en Oldsmobile F-85 waren begin de jaren 1960 compacte modellen van General Motors. Wat hebben zij met de Range Rover te maken?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 09 juli 2020
  • Divers

Deze oude Buick deelt een geheim met… Land Rover, Morgan en TVR

De verwantschap ligt onder de motorkap. Aan het eind van de jaren ’50 vroeg GM aan zijn ingenieurs om een nieuwe, compacte, krachtige en lichte motor te ontwikkelen . De 3.5-V8 dook voor het eerst op in 1961 onder de motorkap van de Buick Special, Pontiac Tempest en Oldsmobile F-85. Hij was volledig in lichtmetaal gemaakt en haalde een uitstekend rendement. Hij was goed ontwikkeld en kreeg al snel het gezelschap van een turboversie.

Deze oude Buick deelt een geheim met… Land Rover, Morgan en TVR

Helaas was hij peperduur om te bouwen, waren de koelmiddelen in de VS niet aangepast aan lichtmetalen motoren en kampte hij bovendien met wat dichtingsproblemen. GM besliste het blok te laten vallen bij de facelift van het trio in 1964. Hij kreeg wel nog een afgeleide, een V6, maar dan in gietijzer.

Deze oude Buick deelt een geheim met… Land Rover, Morgan en TVR

Rover van zijn kant zocht een vervanger voor zijn verouderde zescilinder in lijn en keek naar Amerikaanse motoren. De Buick-V8 leek perfect omdat hij zo weinig woog. De Britse directie slaagde erin de Amerikanen ervan te overtuigen om hun plannen af te staan en na een paar evoluties werd hij in 1967  gebruikt in de Rover P5. Vervolgens kende de motor een ongelooflijke geschiedenis als hart van Rovers, Land Rovers, Morgans, MG’s, Triumphs en zelfs TVR’s. Hij werd voor het laatst officieel gebruikt in 2004, in de neus van de Land Rover Discovery en de tuner Bowler heeft hem zelfs tot 2006 gebruikt. Een knappe revanche voor een motor die vlak na zijn geboorte door zijn ontwikkelaars bij het afval werd gezet.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km