Polestar
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
Meer dan 30 jaar geleden, in 1984 om precies te zijn, wilde Ferrari zich graag onderscheiden door een project te lanceren volgens de ‘Groep B’-normen van de FIA. Het doel? Een monster bouwen dat zowel in de race als op de weg tot een echte mythe zou uitgroeien. En zo zag de 288 GTO het levenslicht...
Volgens de voorschriften van de FIA moesten er minstens 200 exemplaren geproduceerd worden. Uiteindelijk zou Ferrari gezien het succes er nog 72 stuks bovenop doen. De wagen was in staat buitengewone prestaties neer te zetten: extreem licht (1,2 ton) en aangezet door een V8 biturbo met 400 pk kon hij in 4,8 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur spurten. Zijn topsnelheid: een magische 300 kilometer per uur. Voor die tijd ongeziene cijfers...
Maar wanneer de competitieversie bijna klaar was, besliste de FIA om de Groep B-divisie op te heffen. Reden: het hoge aantal dodelijke ongevallen. De rallywagens werden ondergebracht in musea, net als de competitieversie van deze 288 GTO. Niet onbelangrijk: uitendelijk zou deze wagen als basis dienen voor een zekere... F40.
Dit exemplaar werd nieuw verkocht in Japan, aan een zeker meneer Yoshiho Matsuda. Een belangrijk verzamelaar van Ferrari, want hij bezat, onder andere, niet minder dan 250 GTO’s. De 288 GTO deed voor hem zelfs af en toe dienst als dagdagelijkse wagen. Nochtans stond er niet eens 9.500 kilometer op de teller in 2010. Op deze datum werd het voertuig naar de Verenigde Staten gestuurd, waar het nu voorgesteld wordt op de veiling van RM Sotheby’s. De geschatte waarde? Meer dan 2 miljoen euro!
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.