Ferrari: een SUV, een elektrische supercar en andere verrassingen…

Ferrari houdt het niet langer alleen maar bij sportwagens met V8 en V12. De Italiaanse constructeur gaat nu ook modellen bouwen die de merkpuristen zal doen steigeren.

  • Piette François
  • 29 januari 2018
  • Elektrisch

Binnenkort bestaat de auto 130 jaar en komt er opnieuw een kantelpunt aan. De ontwikkelingen die eraan komen zullen alles grondig veranderen. Te beginnen bij onze perceptie van de merken. Ferrari een ambachtelijke bouwer van exclusieve sportwagens met symfonische V8 en V12 voor een handjevol gelukkigen? Dat zal er binnenkort anders uit zien.

Een FUV

In een interview aan Top Gear verklapte de grote baas van Ferrari, Sergio Marchionne, dat de SUV er dan toch komt. Of liever: een “FUV”. Ferrari wil de S van “sports” vervangen door de “F” van Ferrari. De auto moet dus rijden als een Ferrari, ondanks zijn bodemvrijheid, zijn gewicht en zijn vier deuren. Tijd voor de puristen om moord en brand te schreeuwen?

Elektrisch

De uitstootnormen bezorgen Marchionne ook kopzorgen: tegen 2020 mag de gemiddelde uitstoot van een modelgamma nog maar 95 g/km bedragen. Marchionne windt er geen doekjes om: “De boetes zijn zodanig hoog dat we de auto’s die het ons moeilijk maken niet meer zullen bouwen.” Bij Bloomberg doet de CEO er nog een schepje bovenop: “Als er een elektrische supercar komt, zal het bij Ferrari zijn. De mensen zijn onder de indruk van wat Tesla doet. Ik wil het werk van Elon (Musk, CEO van Tesla, nvdr.) niet minimaliseren, maar het is haalbaar voor iedereen.”

Andere verrassingen?

In de wandelgangen wordt er gefluisterd dat Ferrari vandaag werkt aan een nieuw instapmodel dat opnieuw het Dino-logo moet krijgen. Een lichte auto met motor centraal achterin – wellicht de V6 biturbo uit de Alfa Romeo Giulia/Stelvio Quadrifoglio of van bij Maserati. Daarnaast werken de Italianen aan plug-inhybrides om de CEO2-uitstoot drastisch te doen dalen maar tegelijk de magie van de verbrandingsmotor te behouden. Krijgen de volgende 812 Superfast en GTC4Lusso een atmosferische V12 met elektromotor?

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km