Duivels: TVR Tuscan, goed plan of te vermijden?

De TVR Tuscan is nog relatief betaalbaar en kan dus een verleidelijk compromis zijn vergeleken met de meest recente sportievelingen. Een duivelse stijl, een brutaal karakter en supersonische prestaties. Of is het te mooi om waar te zijn?
  • Piette François
  • 01 juli 2016

In 1999 stelde TVR de Tuscan voor. Een raket voor op de weg, met een onklopbare prijs, een unieke stijl en vooral een gloednieuwe zescilinder-in-lijn met bijna 400 pk! De pers was overtuigd van het “old school”-karakter van dit brute beest en schreef dat de Britse bolide enkele prestigieuze supercars in verlegenheid kon brengen, en dat voor een fractie van de prijs. Toch beklemtoonden ze dat je hem niet zomaar onder controle kreeg.

Wilde hengst

TVR brak met de Rover-V8-traditie voor een gloednieuwe huismotor, een zescilinder-in-lijn van 3,6 of 4 liter. Liefhebbers vreesden dat hij minder karakter zou hebben, maar het omgekeerde was waar! De atmosferische zescilinder bruiste van leven en vermogen, tussen 350 en 400 pk afhankelijk van de versie. En met minder dan 1,1 ton waren de prestaties supersonisch, ondanks de klassieke manuele vijfversnellingsbak.

Het weggedrag? Al even wild als de motor! Het ultradirecte stuur, de aangedreven achterwielen die ondanks een sperdifferentieel de handen vol hebben,… De brutaliteit van de TVR k omen we niet vaak tegen, en alle rijhulp ontbreekt. Je hebt dus de handen vol met het weggedrag. Ook bij een rustiger rijtempo!

Helaas…

Maar het is niet het weerbarstige karakter dat de verkoop fnuikte, maar wel de moeilijkheden om het model buiten de Britse markt te exporteren. En vooral de belabberde reputatie qua betrouwbaarheid die helaas… volledig terecht was! De eerste motoren begaven het in de beste gevallen na enkele tienduizenden kilometers… De elektronica getuigde van Britse humor en over de afwerking of roestbestendigheid van het chassis beginnen we zelfs niet eens.

Hoeveel kost hij vandaag?

Hoewel sportauto’s hun waarde op de tweedehandsmarkt pijlsnel zien toenemen, evolueert de prijs van een TVR slechts zachtjes. Weliswaar in de hoogte, maar niet zo snel als de concurrentie. Reken op ongeveer € 30.000 voor een rechtsgestuurd exemplaar in een gemiddelde toestand (te vermijden) en meer dan € 50.000 voor een mooi, linksgestuurd exemplaar (zeer zeldzaam). De Britse markt biedt verschillende exemplaren voor ongeveer € 25.000, maar de historiek is soms vaag en… je moet hem nog homologeren in België. Niet eenvoudig, aangezien het merk niet meer bestaat!

Betrouwbaarheid

TVR’s waren niet erg betrouwbaar, en dat is vandaag niet anders. Er zijn verschillende (hoofdzakelijk Britse) bedrijfjes die de motor volledig reviseren. Gezien de originele motor niet meer dan 30.000 km aankon, is dat een noodzaak. Tel daarvoor noodgedwongen nog € 10.000 bij de factuur. Kleine bonus: je kunt van de gelegenheid gebruik maken om nog enkele paarden uit de motor te puren, ook al is dat niet echt nodig. Blijven er ook vandaag nog het roestprobleem en het elektronicaprobleem. Reken op € 2.000 tot € 5.000 voor jaarlijkse onderhoudskosten… als je een specialist vindt!

Besluit

De TVR Tuscan is de Mata Hari van de sportauto’s. Mooi, verleidelijk en temperamentvol. Maar hij kan je ook ruïneren of van de baan katapulteren. Lijkt zijn aankoopprijs betaalbaar vergeleken met gelijkaardige auto’s, hou dan voldoende budget opzij voor noodgevallen. En zeg niet dat we je niet gewaarschuwd hebben bij de eerste teleurstelling! Maar een rit over bochtige wegen met het uitlaatgebulder op de achtergrond, en je bent de ongemakken snel vergeten…
TVR

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km