Ferrari
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
Bij Ferrari is het idee van een modeluitbreiding naar onderen niet nieuw. Met reden: om het dure Scuderia-raceprogramma te betalen, dacht Enzo Ferrari zelfs aan een micro-Ferrari van minder dan 4 meter en een cilinderinhoud van 1 liter.
De geschiedenis van de ASA 1000 GT is nogal brutaal. Jammer, want de auto had heel wat potentieel. In 1958 dacht Enzo Ferrari steeds meer aan de ontwikkeling van een mini-Ferrari, en vroeg hij zijn ingenieurs om een kleine viercilinder van 850 cc te ontwikkelen. Die klonk veelbelovend, want hij had een vermogen van 75 pk. De motor werd intensief getest in een Fiat Coupé, maar het project belandde uiteindelijk in de vriezer.
In 1961 dacht Ferrari opnieuw na over het idee van een mini-Ferrari. De beste ingenieurs van het huis werden ingeschakeld voor het project, onder wie de beroemde Giotto Bizzarrini. Die ontwierp een buizenchassis dat leek op dat van de… 250 GTO, die ook van zijn hand kwam. De cilinderinhoud van de motor werd vergroot naar 1.032 cc. Het vermogen steeg eveneens, tot niet minder dan 91 pk bij 6.800 tpm. Fenomenaal voor die tijd en die cilinderinhoud.
Giugiaro maakte het ontwerp voor Bertone, en de ASA 1000 GT werd voorgesteld op het salon van Turijn… op de stand van Bertone. Enzo Ferrari wilde namelijk geen link met zijn merk: een Ferrari moest een V12 hebben en geen “proletarische” motor. De auto kwam dus uit onder de naam “ASA” (Autoconstruzioni Societa per Azione), een bedrijf dat werd geleid door een zekere Nora, een trouwe klant en vriend van Enzo.
Ondanks het succes op circuit, veelbelovende projecten voor de toekomst (met onder meer een mini-zescilinder van 1,3 liter en een viercilinder van 1,8 liter) en zelfs een Spyder-versie vond de ASA nooit zijn publiek. Hij was te duur, moeilijk om rijden door zijn krachtige maar koppelarme motor en de vierversnellingsbak haalde niet het optimale uit de bruisende motor.
Hetzelfde voor het onderhoud: de viercilinder was nauw afgeleid van de beroemde V12 van het merk en vereiste dus de nodige zorgen. Voeg daarbij een bedenkelijke betrouwbaarheid en je begrijpt de commerciële flop. Jammer, want als Ferrari er echt in had geloofd en het model correct had ontwikkeld, had de ASA 1000 GT een van de geweldigste kleine GT’s uit zijn tijd kunnen worden.
Tussen 1963 en 1966 werden er een honderdtal exemplaren geproduceerd, waaronder zeven cabriolets. De ASA 1000 GT is bijzonder zeldzaam en valt in de smaak bij kenners. De gespecialiseerde zoekertjes nauwgezet opvolgen, net als de aankondigingen van veilinghuizen, en je zou wel eens een model kunnen tegenkomen. Reken op € 100.000 tot € 150.000 voor een degelijk exemplaar.
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!