Geflopt model: Aston Martin V8 Zagato, het origineel

Aston Martin en Zagato, het is een combinatie die al bestaat sinds de schitterende DB4 GT Zagato uit de jaren ’60 en die je doet denken aan bloedmooie en performante auto’s. Toch heeft het ook tot een miskleun geleid: de V8 Zagato.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 05 augustus 2020
  • Divers

Geflopt model: Aston Martin V8 Zagato, het origineel

We vragen ons wel vaker af wat er halverwege de jaren ’80 aan de hand was met Aston Martin. Het merk ging door een heel moeilijke periode. Dat was natuurlijk niet de eerste keer (en zeker niet de laatste), maar de bloedende bankrekening stond niet open voor frivoliteiten. Toch vond het merk onderaan in een schuif nog genoeg budget voor een exclusieve sportwagen die de magische grens van de 300 km/u moest doorbreken.

Geflopt model: Aston Martin V8 Zagato, het origineel

Onder de motorkap lag de huiseigen V8, die tegen dan al bijna 20 jaar oud was. Vier dikke carburatoren en wat fijnslijperij later liet het beest 430 pk los op de achterwielen via een mechanische vijfversnellingsbak. Voor het koetswerk deed Aston Martin een beroep op oude bekende Zagato. De Italiaanse carrossier kwam op de proppen met een… opvallend design.

Geflopt model: Aston Martin V8 Zagato, het origineel

Bij de onthulling van de conceptcar op het salon van Genève van 1986 waren de reacties enthousiast genoeg om het merk te overhalen tot serieproductie. Maar de productieversies slaagden er niet in om de magie te behouden: de pers had kritiek op het algemene comfort, de weinige klanten kloegen over praktische problemen en het publiek lachte om zijn vreemde uiterlijk.

Geflopt model: Aston Martin V8 Zagato, het origineel

Het automobiele curiosum kostte bovendien een fortuin en uiteindelijk zijn er tussen 1986 en 1990 slechts 89 exemplaren van gemaakt, waarvan een kleine helft cabrio’s. Een van de meer beroemde klanten was Rowan Atkinson, alias Mister Bean, die het allereerste exemplaar kocht en er een paar aanpassingen aan liet uitvoeren zoals een krachtiger motor.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km