Geflopt model: Chrysler TC by Maserati, een gebrek aan ambitie

Dit is het verhaal van twee vrienden die samen wilden werken aan een sportwagen met een logo dat tot de verbeelding sprak. Maar helaas leidde het flagrante gebrek aan ambitie tot een grote commerciële flop.

  • Piette François
  • 07 juli 2017

Eind jaren 80 onderhielden Alejandro de Tomaso, toenmalig eigenaar van Maserati, en Lee Iacocca, CEO van Chrysler, goede relaties met elkaar. Toen ontstond het idee om samen een auto te ontwikkelen. De auto zou beide merklogo’s krijgen en vooral bedoeld zijn voor de Amerikaanse markt. Het doel? Het imago van Chrysler op zijn thuismarkt nieuw leven inblazen. Op papier klonk het veelbelovend. In de praktijk liep het helaas anders…

In 1989 werd de Chrysler “TC by Maserati” onthuld. De afkorting “TC” stond voor “Touring Convertible”. En die ontgoochelde op heel wat vlakken. De overdaad aan Maserati-logo’s kon niet verbergen dat het eindresultaat vooral op een verkorte Chrysler LeBaron leek…

Internationaal allegaartje

Om eerlijk te zijn was de inbreng van Maserati beperkt: de constructeur produceerde de auto wel in zijn Milanese fabriek, maar het ontwerp beperkte zich op enkele afwerkingsdetails en de cilinderkop van de krachtigste motor na tot het opkleven van logo’s. De auto was dus een bont allegaartje van Franse banden, een Japanse motor, Spaanse elektronica, een Amerikaanse versnellingsbak, Amerikaans koetswerk en chassis, Italiaanse afwerking en zelfs een Duitse versnellingsbak op de krachtigste versies.

Motoren

Tijdens de drie productiejaren waren er drie benzinemotoren verkrijgbaar: een 2.2 viercilinder turbo van 160 pk, een 2.2 viercilinder turbo van 200 pk (ontwikkeld door Chrysler, Cosworth en slechts beperkt door Maserati) en een 3.0 V6 van 140 pk. Alleen de krachtigste motor kon worden gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak, de twee andere moesten het met een drie- of viertrapsautomaat stellen.

Geweldige flop

Chrysler voorzag een productie van bijna 10.000 exemplaren per jaar, maar van de voorstelling in 1989 tot het einde van de productie eind 1990 rolden er slechts 7.300 exemplaren van de band. De reden van deze flop? Het resultaat leek te hard op de LeBaron, maar kostte aanzienlijk meer. Bovendien kon je hem nauwelijks personaliseren (onder meer door een gebrek aan voldoende koetswerkkleuren).

Vandaag

Een TC by Maserati vind je wellicht alleen in de Verenigde Staten. De auto is nog steeds miskend en kent slechts een kleine schare fans. Reken op 5.000 tot 8.000 dollar voor een mooi exemplaar. Het meest gegeerde model is uiteraard de versie met Cosworth-motor, maar die is ook het zeldzaamst.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km