Geflopt model: Corvette, eerste generatie, gered door een Belg

Hij zag er sensationeel uit, maar mechanisch gezien was hij één grote teleurstelling. Het scheelde maar weinig of de eerste Corvette was kort na zijn introductie al afgevoerd.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 november 2020
  • Divers

Geflopt model: Corvette, eerste generatie, gered door een Belg

Na de Tweede Wereldoorlog werd de Amerikaanse automarkt overspoeld door ronkende kleine sportwagentjes uit Europa, vooral uit het Verenigd Koninkrijk. Deze MG’s, Triumphs, Jaguars en Alfa Romeo’s verleidden de helden van de oorlog die op zoek waren naar kicks. De directie van General Motors was het beu om te moeten toekijken hoe deze Europese auto’s zoveel marktaandeel veroverden en besliste om terug te slaan met een tweezits roadster met een opwindende look.

Slap eerste model

Na het onvoorstelbare enthousiasme voor de conceptcar startte GM in 1953 de productie van de Corvette. Helaas ging onder zijn kunststof koetswerk een heel flauwe motor schuil, met name een zescilinder van 150 pk gekoppeld aan een tweetrapsautomaat. Dit gebrek aan technische ambitie (vooral de afwezigheid van een manuele versnellingsbak was een groot gebrek) deed de Corvette geen goed: in 1953 werden 300 exemplaren geassembleerd – op zeer artisanale wijze, trouwens – en in 1954 waren het er iets meer dan 3.600, waarmee hij ver achterbleef op de verwachtingen van GM.

Geflopt model: Corvette, eerste generatie, gered door een Belg

Gered door 3 gebeurtenissen

Tegen 1955 herzag GM de verwachtingen daarom sterk naar beneden toe en besliste het niet meer dan 700 auto’s te bouwen. De toekomst van de Corvette leek gedoemd en de sportwagen werd ei zo na opgegeven. Drie opeenvolgende gebeurtenissen brachten echter redding:

  • Allereerst verscheen in het gamma een kleine V8 van bijna 200 pk gekoppeld aan een manuele drieversnellingsbak. Die twee elementen veranderden de amechtige cabrio in een heuse sportwagen.
  • De tweede gebeurtenis kwam van Ford: de reus met het blauwe ovaaltje kwam met zijn eigen antwoord in de vorm van de Thunderbird. Voor GM kon er geen sprake van zijn dat Ford de markt op zijn eentje zou behouden.
  • Het laatste element, en zeker niet het minste, was de komst van een briljante en zeer gemotiveerde ingenieur: Zora Arkus-Duntov. De zoon van twee Russische ouders was geboren in Brussel en aan het begin van de oorlog naar de Verenigde Staten verhuisd. Hij wist GM ervan te overtuigen om de Corvette in te schrijven in de autosport en zijn sportieve competenties te ontwikkelen.

Geflopt model: Corvette, eerste generatie, gered door een Belg

Het vervolg is gekend: de Corvette werd altijd maar krachtiger en comfortabeler en vanaf 1957 werd hij een van de grote iconen op de markt.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km