Geflopt model: De Tomaso Guarà, mooi en onbekend

Eigenlijk moest hij Maserati heten, maar het werd een De Tomaso. Zijn carrière van 10 jaar doet vermoeden dat hij veel succes heeft gekend, maar eigenlijk zijn er maar een stuk of 50 van gemaakt. De De Tomaso Guarà is de koning van de gemiste kansen.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 april 2021
  • Divers

Geflopt model: De Tomaso Guarà, mooi en onbekend

Alles begon met de Maserati Barchetta, een racewagen die bestemd was om ook een straatlegale versie te krijgen. Helaas kwam die laatste er nooit, op één exemplaar na: De Tomaso verkocht Maserati aan de Fiat-groep. Alejandro de Tomaso besliste echter het model te behouden voor zijn eigen bedrijf en om de V6 biturbo in te ruilen voor een dikke atmosferische V8.

Geflopt model: De Tomaso Guarà, mooi en onbekend

Te duchten sportwagen

Op papier zag alles er uitstekend uit: het chassis met een centrale aluminium buis, het koetswerk in Kevlar en de ophanging met F1-insiratie deden dromen. Nog sterker was dat De Tomaso voor de motor was gaan winkelen bij BMW en daar een mooie V8 van 4,0 liter en 286 pk had opgevist. Het model kwam in 1994 op de markt, maar wist ondanks zijn briljante dynamische eigenschappen nooit een publiek te vinden.

Geflopt model: De Tomaso Guarà, mooi en onbekend

Eeuwige pechvogel

Als reactie op het gebrek aan enthousiasme investeerde Alejandro de Tomaso fors in het model: in 1998 keerde hij terug naar zijn eerste liefde door de BMW-V8 in te ruilen voor een achtcilinder met 320 pk van bij Ford. Bovendien kwam hij met een Barchetta-versie, een Spider en zelfs een Targa-dak voor de coupé. Toch bleven de verkoopcijfers zeer laag. In 2003 overleed de oprichter van het merk en een jaar later legde De Tomaso de boeken neer. Van de Guarà waren 52 exemplaren gemaakt en dus was hij een echte flop…

Geflopt model: De Tomaso Guarà, mooi en onbekend

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km