Bugatti
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
De ontwikkeling van de 75 begon voor de overname door BMW, maar de Beiers brachten al hun kennis aan voor de lancering van het model… samen met hun 2.0-dieselmotor uit de 3-Reeks. Toen hij in 1999 op de markt kwam kreeg de Rover 75 een heel warm onthaal van het publiek en de pers, die zijn comfort en interieurafwerking loofden. De 75 was een echte erfgenaam van de Britse knowhow in het ontwerpen van interieurs en nam duidelijk afstand van sportiviteit ten voordele van een zekere vorm van levensgenieterij. Dat leverde hem aan de overkant van het Kanaal heel goedkope verzekeringstarieven op.
Rover bood onder de motorkap een breed gamma aan benzines aan: 1.8-viercilinder van 120 pk, 2.0-V6 met 150 pk en 2.5-V6 met 177 pk. Later in zijn carrière werd de kleinste V6, die kritiek kreeg om zijn gebrek aan koppel bij lage toerentallen, vervangen door een 1.8-turboviercilinder met hetzelfde vermogen. De Beierse dieselmotor van 2,0 liter ontwikkelde aanvankelijk 116 en later 136 pk.
Tot slot lepelde Rover bij wijze van afscheidscadeau een totaal onverwachte motor in de neus van de 75: een V8 uit de Ford Mustang, van 4,6 liter en met een vermogen van 260 pk. In tegenstelling tot zijn neef MG ZT (die niet meer was dan een soort tuningversie van de 75) koppelde hij de achtcilinder enkel aan een automatische versnellingsbak. Nog verrassender is dat de 75 met deze motor omschakelde van voor- naar achterwielaandrijving.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!