Genève 2007 : nog meer vermogen voor de Porsche Cayenne !

  • Piette François
  • 13 maart 2007
De SUV, die in Genève werd voorgesteld, werd op esthetisch vlak lichtjes gewijzigd. De duitse designers zijn voorstanders van evoluties en niet van revoluties. We vinden nog steeds dezelfde lijn terug maar wel iets agressiever dankzij de gewijzigde koplampen en andere details zoals de nieuwe bumpers achteraan. Het verschil met zijn voorganger is dus klein, maar dat is niet het geval voor wat er onder de motorkap zit. Nu wordt gebruik gemaakt van motoren met directe inspuiting. Deze evolutie laat toe om het verbruik gevoelig te verminderen, zo’n 15% volgens Porsche. De Cayenne is nog altijd beschikbaar met drie verschillende motoren: de basisversie, simpelweg Cayenne genaamd, krijgt een V6 van 3.6 liter met 290 pk en 385 Nm koppel, dat zijn 40 pk’s en 75 Nm meer dan het vorige model. De prestaties zijn gevoelig beter want Porsche kondigt aan dat voor de sprint tot 100 km/u 1 seconde minder nodig is (8.1) en 13 km/u beter in topsnelheid (227 km/u). De Cayenne S heeft nog altijd een V8 onder de motorkap, maar met een cilinderinhoud van 4.8 liter (4.51 vroeger), dit laat toe om op gelijke hoogte te komen met de BMW X5 4.8is. Dankzij 45 pk extra is de S nu goed voor 385 pk en het koppel komt nu uit op 500 Nm (80 extra). Hij wint enkele tienden om van 0 tot 100 km/u te geraken (6.6 seconden) en gaat 10 km/u sneller dan zijn voorganger om 252 km/u op de teller te halen. Tot slot is er de krachtige Cayenne Turbo, die behoudt de waarden van het huidige model met de fabriekskit. Dat zijn 500 pk en een koppel van 700 Nm (50 pk en 80 Nm beter). Meer dan voldoende dus om dat marktkraam voort te trekken… . De prestaties zijn buitengewoon met een sprint van 0 tot 100 km/u in 5.1 seconden en een topsnelheid van…275 km/u! Het vermogen wordt nog altijd overgebracht op de vier wielen met een verhouding van 62 :38 ten voordele van de achteras. Afhangend van het wegdek en rijgedrag wordt die verhouding automatisch aangepast. De basis prijzen, zonder btw, voor de Cayenne zijn 43.300 € voor de Cayenne, 55.800 € voor de Cayenne S en 91.100 € voor de Turbo versie.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Lionel Hermans. Video ©: Lionel Hermans. Source ©: Porsche.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km