Heeft Mercedes ook geknoeid met zijn dieselmotoren?

De grote terugroepactie van Mercedes beroert de gemoederen: is Mercedes ook schuldig aan geknoei met zijn dieselmotoren?

  • Piette François
  • 20 juli 2017

Een jaar geleden presenteerde Mercedes een nieuwe dieselmotor: een 2.0 viercilinder. Die vond zijn weg naar de nieuwe E-Klasse en verving de oude 2.1 met een gelijkaardig vermogen. Vlak daarvoor ontdekten de ingenieurs iets interessants: de software van de nieuwe motor kon, tenminste deels, ook worden toegepast op de oude motoren, met als gevolg een vermindering van de stikstofuitstoot.

3 miljoen auto’s

Na een eerste terugroepactie die door de klanten positief werd ontvangen, besliste Mercedes een tweede, uitgebreidere terugroepactie te lanceren, die betrekking had op 3 miljoen auto’s. Kostprijs: 220 miljoen euro. Op basis van die cijfers is het niet verrassend dat zulke terugroepacties verdacht kunnen worden gevonden.

220 miljoen euro: alles is relatief

Bij Mercedes is de uitleg duidelijk: “Het kostenplaatje lijkt aanzienlijk, maar moet in perspectief worden geplaatst met de 3 miljard euro die nodig is om een nieuwe motor te ontwikkelen”, zegt Christophe Vloebergh, woordvoerder van Mercedes-Benz Belgium Luxembourg.

Dieselimago opwaarderen

Mercedes beschouwde de terugroepactie dus als positief, waarbij het tegelijk het imago van de diesel kon oppoetsen en de bestaande auto’s efficiënter kon maken, zonder dat het de klant een euro kostte. De auto’s die al in omloop zijn, zijn volledig conform en probleemvrij, zegt de constructeur, en “de operatie is ook volledig vrijwillig”. Maar na de sjoemelsoftware bij Volkswagen is het perfect te begrijpen dat een terugroepactie voor een update van dieselmotoren voor kritische reacties zorgt.

Storm in een glas water?

Moderne auto’s zitten tjokvol elektronica, dus is het niet verbazend dat ze regelmatige updates krijgen. Smartphones krijgen bovendien ook “updates” die het bedrijf veel kosten maar waar klanten niet van wakker liggen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km