Heeft Mercedes ook geknoeid met zijn dieselmotoren?

De grote terugroepactie van Mercedes beroert de gemoederen: is Mercedes ook schuldig aan geknoei met zijn dieselmotoren?

  • Piette François
  • 20 juli 2017

Een jaar geleden presenteerde Mercedes een nieuwe dieselmotor: een 2.0 viercilinder. Die vond zijn weg naar de nieuwe E-Klasse en verving de oude 2.1 met een gelijkaardig vermogen. Vlak daarvoor ontdekten de ingenieurs iets interessants: de software van de nieuwe motor kon, tenminste deels, ook worden toegepast op de oude motoren, met als gevolg een vermindering van de stikstofuitstoot.

3 miljoen auto’s

Na een eerste terugroepactie die door de klanten positief werd ontvangen, besliste Mercedes een tweede, uitgebreidere terugroepactie te lanceren, die betrekking had op 3 miljoen auto’s. Kostprijs: 220 miljoen euro. Op basis van die cijfers is het niet verrassend dat zulke terugroepacties verdacht kunnen worden gevonden.

220 miljoen euro: alles is relatief

Bij Mercedes is de uitleg duidelijk: “Het kostenplaatje lijkt aanzienlijk, maar moet in perspectief worden geplaatst met de 3 miljard euro die nodig is om een nieuwe motor te ontwikkelen”, zegt Christophe Vloebergh, woordvoerder van Mercedes-Benz Belgium Luxembourg.

Dieselimago opwaarderen

Mercedes beschouwde de terugroepactie dus als positief, waarbij het tegelijk het imago van de diesel kon oppoetsen en de bestaande auto’s efficiënter kon maken, zonder dat het de klant een euro kostte. De auto’s die al in omloop zijn, zijn volledig conform en probleemvrij, zegt de constructeur, en “de operatie is ook volledig vrijwillig”. Maar na de sjoemelsoftware bij Volkswagen is het perfect te begrijpen dat een terugroepactie voor een update van dieselmotoren voor kritische reacties zorgt.

Storm in een glas water?

Moderne auto’s zitten tjokvol elektronica, dus is het niet verbazend dat ze regelmatige updates krijgen. Smartphones krijgen bovendien ook “updates” die het bedrijf veel kosten maar waar klanten niet van wakker liggen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km