Hyundai Veloster met dubbele koppeling

  • Wouters Bruno
  • 09 december 2011

De Veloster werd op het salon van Genève gepresenteerd en staat in de toonzalen van Hyundai sinds augustus. Na de manuele variant is er nu ook een automatische DCT (dual clutch transmission) met zes versnellingen en dubbele koppeling.

De kleine coupé Veloster is een aangename afwisseling in het autolandschap met zijn originele lijn en flashy kleuren. Het concept met één grote deur aan de bestuurderskant en twee deuren (helaas klassieke) aan de passagierskant is origineel en uitnodigend. Het verzorgde interieur is rijkelijk uitgerust en versterkt het karakter van de Veloster, die de kloof tussen sportieve coupés en compacte gezinswagens wil dichten.

Manueel of automatisch

Onder de motorkap ligt een 1.6 GDI met directe injectie onder hoge druk die 140 pk ontwikkelt bij 6.250 tr/min. De Veloster biedt voortaan de keuze tussen een klassieke manuele zesbak of een gloednieuwe automaat met dubbele koppeling, de eerste in de geschiedenis van het merk.

Het intelligente beheer van deze transmissie interpreteert het rijgedrag van de bestuurder op basis van verschillende parameters, zoals de stand van het gaspedaal, zijdelingse krachten en het gebruik van de remmen om de schakelbewegingen te bepalen. De bestuurder kan natuurlijk ook zelf schakelen met de schakelhendel op de centrale tunnel of met paletten aan het stuurwiel.

Terwijl de Veloster met manuele versnellingsbak over een Stop & Go-systeem beschikt, ontbreekt dat momenteel op de Veloster DCT. Maar er is wel een Eco-knop om het verbruik te minimaliseren.

Eerste indruk

We kregen de kans om al enkele kilometers te rijden met de Veloster DCT, de ideale gelegenheid om na te gaan of onze goede ervaringen met dit type versnellingsbak ook van toepassing zijn op de Veloster. De bak reageert zeer snel, past zich op natuurlijke wijze aan de bestuurder aan en draagt zeker bij tot het rijcomfort, bijvoorbeeld in de file. Gezien de meerprijs van 1.251 euro zouden we deze optie zeker aanbevelen aan eventuele kopers van een Veloster.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Hyundai.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km