Aston Martin
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
De Lexus LFA is de incarnatie van Japans technisch vernuft op zijn hoogtepunt. Met amper 500 gebouwde exemplaren tussen 2010 en 2012 is het een cultobject geworden, dat meer aanbidders heeft dan heel wat Italiaanse en Britse bolides. Maar waarom?
Lexus, dat bekend staat omwille van zijn comfortabele limousines met een onberispelijke bouwkwaliteit, wilde zijn imago een boost geven met een vleugje jeugdigheid, sportiviteit en exuberantie. Daarvoor liet het voor één keer ingetogenheid en hoogstaand comfort achterwege bij de ontwikkeling van zijn nieuwe model, dat een luide en beestachtige supercar moest worden! Zo ontstond de Lexus LFA, na een decennium van ontwikkelen en perfectioneren.
Met de LFA wilde Lexus niet de krachtigste sportbolide ooit ontwikkelen, maar wel één die een grote indruk zou maken op zijn bestuurder. En dan gaat er niets boven de betovering van een atmosferische V10. Het blok, dat door Yamaha ontwikkeld werd, is 4,8 liter groot en levert 560 pk bij zowat 9.000 toeren per minuut, en dat met een glashelder stemgeluid. De V10, die gekoppeld werd aan een gerobotiseerde bak met 6 versnellingen, zorgde ervoor dat de LFA vanuit stilstand naar de 100 km/u knalde in 3,7 seconden en een topsnelheid haalde van 325 km/u! Het chassis moest niet onderdoen, dankzij het intensieve gebruik van geavanceerde composietmaterialen, zoals met koolstofvezel versterkte plastics (CFRP) voor het onderstel en het koetswerk.
Ondanks zijn statuut van exotische supercar blijft de LFA ook gewoon een Lexus, en blinkt hij dus uit op het vlak van betrouwbaarheid. Echte valkuilen lijken er niet te zijn op technisch vlak. Zijn zeldzaamheid betekent echter wel dat enkel speciaal daartoe opgeleide mecaniciens hem kunnen onderhouden. Verwacht je dus aan stevige onderhoudsfacturen!
De LFA is zeldzaam en gewild, en dat betekent dat er astronomische prijzen voor betaald worden: tussen de € 800.000 en 1 miljoen euro! De Nürburgring Edition (met een specifieke afstelling en 10 pk extra) kost natuurlijk nog wat meer, waar iets voor te zeggen valt als je hem beschouwt als ‘investering’.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!