Bugatti
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Van alle pausen heeft Johannes-Paulus II zonder twijfel de meeste kilometers afgelegd. Tijdens zijn lange pontificaat heeft hij de hele wereld afgereisd. Daarom zijn verschillende wagens gebouwd om hem door grote mensenmassa’s te vervoeren, waarbij hij goed te zien was maar wel veilig was. In het wagenpark van de Heilige Stoel stonden onder meer een Fiat Campagnola, een Toyota Land Cruiser en een imposante Mercedes G-Klasse.
In de herfst van 1982 stond een reis op de planning naar Spanje, met als hoogtepunt een openluchtmis in het stadion van Santiago-Bernabéu van Madrid. Het Vaticaan had elk detail geregeld, maar besefte pas heel kort voor het evenement dat geen enkele van de pausmobielen door de poorten van het stadion paste. Er moest dus heel snel een pausmobiel in elkaar worden geknutseld aangezien de heilige vader zich niet te voet kon verplaatsen door een bomvol stadion.
Seat brengt redding
Om snel een gemakkelijk te kunnen reageren werd een plaatselijke autobouwer aangesproken: Seat, gevestigd in Martorell, een voorstad van Barcelona. De veiligheidsdienst van het Vaticaan bestelde er een voldoende compacte pausmobiel om tot in het Madrileense stadion te kunnen rijden. Seat bouwde sinds 1980 de Fiat Panda onder licentie. Op het studiebureau van het merk besefte men al snel dat dit het enige model was dat in de arena kond rondrijden en dus schoten de Spaanse techniekers in actie.
Een preproductiemodel dat diende om onderdelen binnen de fabriek rond te rijden werd opgevorderd. Het dak van de auto werd verwijderd, de voorruit kon worden neergeklapt en het koetswerk werd verstevigd. Achterin werd een beugel gemonteerd zodat Johannes-Paulus II zich kon vasthouden tijdens het rijden. Op minder dan twee weken knutselden de mensen van Seat een auto in elkaar die weliswaar Spartaans was, maar die wel perfect zijn werk deed.De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!