Jaguar Land Rover: voorrang aan betrouwbaarheid

De baas van de Britse groep heeft van betrouwbaarheid een prioritair onderwerp gemaakt.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 08 juli 2021
  • Sector

Thierry Bolloré nam in juli 2020 de teugels over bij de groep Jaguar Land Rover (JLR) en heeft sindsdien onafgebroken geklaagd over de kwaliteit van de producten van beide merken. Hij meent dat JLR jaarlijks zo’n 100.000 auto’s niet kan verkopen door zijn matige betrouwbaarheidsreputatie. Die wordt trouwens nog regelmatig bevestigd door klassementen zoals dat van JD Power, waar beide merken jaar na jaar achteraan bungelen…

Die betrouwbaarheidsproblemen zijn er nog steeds, maar Bolloré kondigt toch tevreden aan dat de garantiekosten zijn gedaald. De Fransman wil deze weinig aangename bladzijde voor eens en voor altijd omslaan: “Het is de eerste pijler van ‘Reimagine’, ons relanceplan. Onze resultaten waren onaanvaardbaar, maar we weten hoe we dat recht kunnen trekken. Daar gaat geen magie met gepaard, enkel hard werk.” Hij heeft daarom Nigel Blenkinsop benoemd als hoofd van de kwaliteitscontrole en klantentevredenheid. Die zal regelmatig bij zijn baas moeten komen rapporteren over de netelige kwestie.

Bolloré wil ook de manier aanpakken waarop JLR zijn modellen ontwikkelt door de productieprocessen te digitaliseren en zo de kwaliteit van de gebruikte onderdelen te verbeteren. Tot slot wil hij ook de producten vereenvoudigen, want meer complexiteit leidt tot meer kwetsbaarheid. Ook de elektrificatie van het gamma zou de volgende modelgeneraties betrouwbaarder moeten maken omdat elektromotoren eenvoudiger opgebouwd zijn dan verbrandingsmotoren.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: JLR.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km