Koenigsegg Agera: supergrote Zweedse gehaktbal

  • Piette François
  • 05 maart 2012

Het salon van Genève is voor Koenigsegg en andere kleine constructeurs van supercars de ideale gelegenheid om zich te laten opmerken. Deze keer zijn geen grote veranderingen maar enkele nieuwe details gepland om het wilde karakter van de Agera en de Agera R te behouden.

Velgen in koolstofvezel

Koenigsegg vindt het wiel opnieuw uit met velgen die niet uit staal of aluminium maar uit koolstofvezel gemaakt zijn. Alleen het ventiel is in metaal. Deze materiaalkeuze spaart ongeveer 20 kg niet-opgehangen gewicht uit.

De motor werd opnieuw geprogrammeerd om te voldoen aan de strengere uitstootnormen, de cilindervoeringen werden met nanotechnologie behandeld voor minder wrijving en dus een lager verbruik en tot slot werd de toerentalbegrenzing verhoogd van 7.250 naar 7.500 tr/min. Dat zorgt voor 20 pk extra in de Agera (960 pk) en doet het vermogen van de Agera R klimmen van 1.115 tot 1.140 pk. De Agera rijdt op super 98, de Agera R op biobrandstof E85.

Op de weg blijven

Het is niet gemakkelijk om zo'n vermogen dat alleen op de achterwielen wordt losgelaten te beheersen. Koenigsegg herziet de ophanging en de stroomlijn en voorziet een KES (Koenigseggs variant van het ESP).

Enkele cijfertjes, voor de fun

In 14,53 seconden bereikt de Agera R 300 km/u. Om weer stil te staan, zijn maar 6,66 seconden nodig. De topsnelheid schommelt rond 440 km/u.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Koenigsegg.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km