Video: de sensationele Land Rover Discovery

Krachtiger, groter, mooier, geslaagder en zuiniger: de nieuwe Discovery is het allemaal. Hij neemt alle kwaliteiten van zijn voorgangers over, en voegt daar elegantie aan toe.
  • Piette François
  • 29 september 2016
kaltura:1_uykfw39f

De vorige Discovery’s waren meestal nogal hoekige auto’s, die weinig levendig oogden. De nieuwkomer neemt de huidige designtaal van het merk over, zonder de details te vergeten die hem beroemd maakten, zoals de knik in het dak. Maar deze keer zijn de lijnen fijner, dynamischer en vooral aerodynamischer. Een hele prestatie voor een kolos van 5 meter.

Vier cilinders

De nieuwe Discovery is gebaseerd op een nieuw aluminium platform en verloor ongeveer 480 kilogram. Dankzij het lagere gewicht kan de Discovery nieuwe motoren aan. Voortaan zitten er dus voor het eerst viercilinders diesel van twee liter onder de kap. Het gaat om de huiseigen “Ingenium”-motoren die 180 en 240 pk ontwikkelen.

Voor de nostalgici staat er nog steeds een V6 diesel op het programma. De drieliter produceert 258 pk. Als benzine wordt er maar één motor aangeboden: een V6 compressor van 340 pk. Die motor kennen we… van de Jaguar F-Type!

Zeven plaatsen

In het interieur beklemtoont Land Rover vooral dat het om een echte zevenzitter gaat, en niet om een 5+2. Er kunnen dus twee volwassenen plaatsnemen op de derde zitrij. De zetels op de tweede en derde rij kunnen bovendien worden neergeklapt… via een smartphone-app! De koffer slikt tot 2.500 liter bagage (1.231 liter achter de tweede rij) en beschikt over een elektrische achterklep die tot 300 kg kan dragen.

Technologie

De Discovery krijgt een up-to-date multimediasysteem en niet minder dan twaalf rijhulpmiddelen. Daar zit onder meer een fileassistent bij, en een assistent voor het manoeuvreren met een aanhangwagen. De Discovery wordt immers vaak gebruikt als “sleepvoertuig”, en hij kan een massa van 3,5 ton trekken.

Wat connectiviteit betreft, zijn er zes 12 Volt-oplaadpunten, negen USB-poorten, een wifi-hotspot voor acht toestellen, en een centraal opbergvak voor vier tablets.

Terrein

Wie Discovery zegt, zegt uiteraard terreinrijden. En dat kan deze generatie uiteraard ook: naast de verschillende rijmodi kan hij door 900 mm diep water rijden.
Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km