LEVC L380: elektrisch minibusje met 4 zitrijen!

LEVC wil meer doen dan enkel Londense taxi’s bouwen en stelt de L380 voor, een elektrisch minibusje met plek voor 8 personen, verdeeld over... vier zitrijen!

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 29 januari 2024
  • Lancering

London Electric Vehicle Company, of kortweg LEVC, is het submerk van Geely dat vooral bekend staat om zijn moderne Londense taxi’s, die over een plug-inhybride aandrijflijn beschikken en ook in ons land worden verkocht als de personenversie TX en de bestelwagen VN5. Het merk heeft echter al aangekondigd dat het wilt groeien naar een volledig elektrische toekomst met meer modellen, waarvoor het vorig jaar zijn eigen architectuur uit de doeken heeft gedaan: de Space Oriented Architecture, of de in het Nederlands ietwat onfortuinlijk afgekorte SOA.

Airbus van de minibusjes

De SOA is gebaseerd op Geely’s SEA-platform, bekend van onder meer de Smart #1 en de Volvo EX30, maar dan geoptimaliseerd voor grotere modellen met een maximale ruimte-efficiëntie. Ideaal voor monovolumes en bestelwagens, dus. En deze L380 is het eerste concrete voorbeeld van dit nieuwe platform. Hij heeft zijn naam geleend van de Airbus A380, ’s werelds grootste lijnvliegtuig, en dat is niet toevallig: met een lengte van 5,14 m, een breedte van 2 m, een hoogte van 1,94 m en een wielbasis van 3,19 m is de LEVC L380 simpelweg gigantisch.

Vier zitrijen

En het gigantische houdt niet op met het koetswerk. Hoewel LEVC nog niets officieel heeft laten zien, heeft het wel al de nodige info moeten doorgeven aan het Chinese ministerie voor Industrie en Informatietechnologie (MIIT), dat vervolgens alle details online publiceert. Zo weten we dat de L380 de keuze biedt tussen 6 of 8 zitplaatsen, waarbij de laatste twee noodzitjes zijn op een vierde(!) zitrij, die ook weer verstopt kunnen worden in de koffervloer als je meer laadruimte nodig hebt. De overige zes zetels staan op rails gemonteerd voor meer flexibiliteit.

Tot 120 kWh, meer dan 600 km autonomie?

Wat we nog weten, is dat er steeds één elektromotor van 200 kW (272 pk) aanwezig is. Klanten zullen wel de keuze hebben tussen batterijpakketten van 73, 102 of maar liefst 120 kWh, met een autonomie tot zo’n 600 km – al is het voor bevestiging daarvan nog wachten op de officiële lancering, die later dit jaar wordt verwacht. Tegen 2026 zou het model ook in het Verenigd Koninkrijk worden gelanceerd, de kans bestaat dus dat we hem ook op Belgische wegen zullen terugzien. Of ga je toch liever voor een Volvo EM90?

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km