Maserati Quattroporte : ambitieuze perspectieven

  • Piette François
  • 23 oktober 2008

 

Maserati is een prestigieus merk, zoveel is duidelijk, maar dat wil niet zeggen dat het altijd succesvol geweest is. Zo herinneren we ons de minder glorieuze periodes van de Bi-Turbo, modellen die even moeilijk waren om te onder houden als te besturen. Na die sombere periode slaagde Maserati er in, met onder andere de Quattroporte Evoluzione et 3200 GT, om het tij te keren. Die modellen hadden ook hun gebreken, maar waren in staat om opnieuw de aandacht van de puristen terug te winnen. Het huidige Maserati gamma bestaat uit de Gran Tursimo (in normale en in “S” versie), en de traditionele Quattroporte (die nu ook in een “S” versie bestaat).

5 jaar

De Quattroporte maakt nu al vijf jaar deel uit van de luxe limousines. Tegenover de traditionele Duitse en Zweedse berlines onderscheid hij zich door zijn sculpturaal design en zuiders karakter. Niet de perfectie zelve, maar wel met een grondige dosis glamour. Een geslaagde combinatie, want Maserati heeft er al meer dan 15.000 exemplaren van verkocht. Na de voorstelling van de facelift en nieuwe motor, op het autosalon van Parijs, zou de verkoop nog vlotter moeten verlopen.

Heel subtiele facelift

De esthetische wijzigingen zijn heel subtiel met een radiatorrooster, geïnspireerd door de Gran Turismo, aangepaste koplampen en achterlichten met LED technologie, nieuwe achteruitkijkspiegels en … dat is het zowat!

Beter georganiseerd

Het interieur krijgt een nieuwe, beter georganiseerde en ergonomische centrale console. Het multimediasysteem gaat er ook grondig op vooruit. Tot slot staan er ook nog een aantal nieuwe lederen zetelbekledingen op het lijstje.

Quattroporte S

De wijzigingen aan de mechaniek zijn het duidelijkst onder de motorkap van de S versie. De normale versie maakt nog altijd gebruik van de V8 4.2 liter van 400 pk, de S versie krijgt nu een gewillige 4.7 liter met niet minder dan 430 pk. De kenners zullen al gemerkt hebben dat ze eigenlijk de motor van de Alfa Romeo 8C Competizione en Maserati Grant Turismo S gebruikt hebben. Ze hebben wel het motorbeheer aangepast om hem iets “braver” te maken. Wat niet wil zeggen dat het een lome bak geworden is!

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Video ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: Maserati.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km