Mercedes-AMG Project One: hybride hypercar met Formule 1-motor!

Voor zijn 50ste verjaardag trakteert Mercedes-AMG zich op een heel bijzonder verjaardagscadeau: een hybride hypercar met motor die rechtstreeks uit de Formule 1 komt.

  • Bervoets Wim
  • 12 september 2017

Met de woorden “hybride” en “hypercar” denk je natuurlijk meteen aan ander pk-geweld zoals de McLaren P1, LaFerrari en Porsche 918 Spyder. Bij dat rijtje zoekt Mercedes-AMG aansluiting. Met een vermogen van meer dan 1.000 pk kan het daarbij het juiste toegangsticket voorleggen.

Vier elektromotoren

De aandrijflijn hoefde Mercedes-AMG niet ver te zoeken: de Mercedes-AMG Petronas uit de Formule 1 levert de 1.6 V6, die in de Project One gecombineerd wordt met maar liefst vier elektromotoren: een in de turbo, een in combinatie met de verbrandingsmotor en twee op de voorwielen. De motor zit centraal achterin en is begrensd op een maximumtoerental van… 11.000 tpm!

Vierwielaandrijving

De combinatie benzine-elektromotor stuurt zijn vermogen naar de achterwielen, de twee elektromotoren vooraan drijven natuurlijk de voorwielen aan. De overbrenging gebeurt via een automaat met acht verzetten. Nog wat cijfers? Een gecombineerd vermogen van meer dan 1.000 pk, een topsnelheid aan de illegale kant van 350 km/u en een acceleratie van minder dan 6 seconden… van 0 tot 200 km/u!

Geruisloos

De hybride aandrijflijn betekent dat deze Mercedes-AMG Project One ook een volledig elektrische rijmodus heeft. Geruisloos vertrekken kan dus, en het theoretische rijbereik in elektrische modus bedraagt 25 kilometer. De verschillende rijmodi zoeken de beste combinatie tussen de elektrmotoren en de benzinemotor: van volledig elektrisch tot ultraperformant.

2,27 miljoen euro

De Mercedes-AMG Project One is dus een echte F1-auto voor de openbare weg – kijk bijvoorbeeld eens naar dat interieur! Er worden 275 exemplaren geproduceerd, die 2,27 miljoen euro per stuk zullen kosten. Maar helaas zijn die al allemaal gereserveerd. Hopelijk zien we deze spirituele opvolger van de CLK-GTR dus af en toe eens in het straatbeeld opduiken…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km