Mercedes-AMG Project One: hybride hypercar met Formule 1-motor!

Voor zijn 50ste verjaardag trakteert Mercedes-AMG zich op een heel bijzonder verjaardagscadeau: een hybride hypercar met motor die rechtstreeks uit de Formule 1 komt.

  • Bervoets Wim
  • 12 september 2017

Met de woorden “hybride” en “hypercar” denk je natuurlijk meteen aan ander pk-geweld zoals de McLaren P1, LaFerrari en Porsche 918 Spyder. Bij dat rijtje zoekt Mercedes-AMG aansluiting. Met een vermogen van meer dan 1.000 pk kan het daarbij het juiste toegangsticket voorleggen.

Vier elektromotoren

De aandrijflijn hoefde Mercedes-AMG niet ver te zoeken: de Mercedes-AMG Petronas uit de Formule 1 levert de 1.6 V6, die in de Project One gecombineerd wordt met maar liefst vier elektromotoren: een in de turbo, een in combinatie met de verbrandingsmotor en twee op de voorwielen. De motor zit centraal achterin en is begrensd op een maximumtoerental van… 11.000 tpm!

Vierwielaandrijving

De combinatie benzine-elektromotor stuurt zijn vermogen naar de achterwielen, de twee elektromotoren vooraan drijven natuurlijk de voorwielen aan. De overbrenging gebeurt via een automaat met acht verzetten. Nog wat cijfers? Een gecombineerd vermogen van meer dan 1.000 pk, een topsnelheid aan de illegale kant van 350 km/u en een acceleratie van minder dan 6 seconden… van 0 tot 200 km/u!

Geruisloos

De hybride aandrijflijn betekent dat deze Mercedes-AMG Project One ook een volledig elektrische rijmodus heeft. Geruisloos vertrekken kan dus, en het theoretische rijbereik in elektrische modus bedraagt 25 kilometer. De verschillende rijmodi zoeken de beste combinatie tussen de elektrmotoren en de benzinemotor: van volledig elektrisch tot ultraperformant.

2,27 miljoen euro

De Mercedes-AMG Project One is dus een echte F1-auto voor de openbare weg – kijk bijvoorbeeld eens naar dat interieur! Er worden 275 exemplaren geproduceerd, die 2,27 miljoen euro per stuk zullen kosten. Maar helaas zijn die al allemaal gereserveerd. Hopelijk zien we deze spirituele opvolger van de CLK-GTR dus af en toe eens in het straatbeeld opduiken…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km