Mercedes-eigenaar Daimler roept 774.000 dieselauto’s terug

De Duitse autobouwer Daimler moet in heel Europa 774.000 dieselvoertuigen terugroepen. Het gaat onder meer om Vito-bestelwagens, de GLC 220d en C220d. Het Duitse ministerie van Transport legde de terugroeping op, deelde de Duitse minister van Verkeer Andreas Scheuer (CSU) mee na een ontmoeting met Daimler-CEO Dieter Zetsche.

  • Bervoets Wim
  • 13 juni 2018

Berlijn beveelt "een onmiddellijke formele terugroeping vanwege verboden onderdelen in de wagens", zei Scheuer. Daimler wil volgens Scheuer aan een "maximumtempo" werken om de uitstoot van de auto's aan te passen. De autobouwer liet zelf al weten in te gaan op de verplichting van de Duitse autoriteiten, maar zei tegelijk dat het "de juridische vragen wil ophelderen". CEO Zetsche noemde de onderhandelingen met Berlijn achteraf "constructief".

Druk opgevoerd

Het was de tweede keer dat Scheuer en Zetsche samenzaten om onregelmatigheden in de dieseluitstoot van de voertuigen te bespreken. In mei meldde een Duits overheidsorgaan al dat Daimler sjoemelsoftware gebruikte. Na een eerste onderhoud tussen Scheuer en Zetsche eind mei had de regering Daimler twee weken gegeven om de draagwijdte van het schandaal aan te geven. Berlijn voert sinds kort de druk op de autobouwer op om te verduidelijken welke modellen en hoeveel voertuigen teruggeroepen moeten worden.

Software

Net als bij concurrent Volkswagen bevatten sommige modellen van Mercedes software die herkent wanneer de auto wordt getest, waarna bepaalde systemen in werking treden of juist worden uitgeschakeld. Maar anders dan Volkswagen ontkent Daimler iets verkeerd gedaan te hebben. Volkswagen betaalde intussen al voor 26 miljard euro aan boetes en terugroepacties. Nog op maandag werd Audi-topman Rupert Stadler in verdenking gesteld in het schandaal rond sjoemelsoftware.

Verdeling per land

Alleen al in Duitsland gaat het om 238.000 voertuigen. Over de verdere verdeling per land zijn nog geen details. De Belgische woordvoerder informeert zich nog over het aantal auto's dat in België teruggeroepen wordt. In de hele EU liet Daimler uit eigen beweging al drie miljoen auto's terugroepen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Source ©: Belga.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km