Mercedes GLE / GLE Coupé: veralgemeende elektrificatie

Mercedes trakteert zijn GLE / GLE Coupé op een cosmetische en technische verjongingskuur, met onder andere elektrificatie voor alle versies.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 01 februari 2023
  • Lancering

De eind 2018 voorgestelde GLE wordt getrakteerd op een reeks nieuwigheden voor zijn 2023-modeljaar, dat in Europa bij de dealer verwacht wordt vanaf de maand juli. En die aanpassingen zijn ook voorzien voor de versie met aflopende daklijn, de GLE Coupé

Nieuwe neus

Qua look zien we vooral de komst van een nieuwe voorbumper, een hertekende grille en een gemoderniseerde lichtsignatuur. De Coupé-versie krijgt daarbovenop standaard de ‘AMG Line’ uitrustingslijn voor een sportievere uitstraling.


Een (nog) meer verfijnd interieur 

Mercedes werkt ook het interieur van zijn GLE-familie bij. De algemene indruk wordt daarbij nog wat hoogwaardiger, met details die tot nu toe enkel te zien waren bij de S-Klasse en de Maybach GLS. Het infotainmentsysteem wordt ook vernieuwd, met de komst van een nieuw stuur dat voorzien is van aanraakzones, en ook de nieuwste versie van het MBUX-systeem van het merk met ‘over-the-air’ updates.


Minimum 48 volt

Deze verjongingskuur gaat ook gepaard met de veralgemening van het 48 volt microhybridesysteem (dat zorgt voor een beperkte elektrische boost van 15 kW / 20 pk) op alle aandrijflijnen, inclusief de krachtigste AMG-varianten.

Ook de plug-in hybride aandrijvingen worden op hun beurt verbeterd. Hun totaalvermogen evolueert (met tot 30 kW / 41 pk extra in het geval van de 400e), terwijl de (driefasige) boordlader met een vermogen van 11 kW voortaan standaard is. DC-snelladen aan een vermogen tot 60 kW blijft een optie. Ter herinnering: dankzij hun batterij met een genereuze capaciteit (31,2 kWh) bieden de 400e en 400de-varianten een elektrisch rijbereik dat kan oplopen tot meer dan 100 km.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mercedes GLE? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mercede GLE-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km