Moet Tesla 160.000 auto’s terugroepen?

Het spook van de falende chip blijft het merk achtervolgen…
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 15 januari 2021
  • Sector

Eind 2019 bleek dat oudere exemplaren van de Tesla Model S en X een soort ‘tijdbom’ aan boord hadden in de vorm van een geheugenchip die te vroeg de geest geeft. Als dat gebeurt, rijden de auto’s nog wel, maar het centrale scherm waarmee je alles bedient valt uit of blokkeert, waardoor veel functies onbeschikbaar worden.

NHTSA

Het Amerikaanse verkeersveiligheidsagentschap NHTSA maakte er in november 2020 officieel een zaak van, waardoor Tesla zich gedwongen zag om de garantie op dit specifieke onderdeel te verdubbelen van 4 naar 8 jaar. Maar vandaag blijkt dat het agentschap geen genoegen neemt met dit lapmiddel van Tesla: het heeft het merk officieel gevraagd om alle getroffen exemplaren proactief naar de dealer terug te roepen om de chip te vervangen door een meer robuust exemplaar. Tesla krijgt nu twee weken om te motiveren waarom het dat niet nodig vindt, maar als de verklaring van het merk de NHTSA niet kan overtuigen, zal die naar de rechtbank stappen om de Californiërs tot actie te dwingen. En de kans is klein dat dit niet gebeurt, want als het centrale scherm faalt, werkt de achteruitrijcamera niet, en die is sinds een paar jaar wettelijk verplicht in Noord-Amerika.

Voor maart 2018

Voor alle duidelijkheid: de Model 3 en Model Y hebben een meer recente en robuuste computer, die sinds 2018 ook in de Model S en X wordt gemonteerd. Het probleem treft dus enkel exemplaren van de S en de X die voor maart 2018 zijn gebouwd.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: Jean-François Christiaens. Source ©: The Wall Street Journal.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km