Officieel: facelift en meer power voor de Audi R8

Supercars met een atmosferische motor: vaak kom je ze niet meer tegen. Audi blijft volharden in de boosheid: zelfs na de tussentijdse facelift doet de R8 het met een natuurlijk ademende V10. Die krijgt zelfs meer vermogen…

  • Bervoets Wim
  • 24 oktober 2018
  • Lancering

De tweede generatie van de R8 debuteerde in 2015, en is nu halfweg zijn carrière. Als over enkele jaren zijn opvolger in de coulissen klaar staat, zal die ongetwijfeld een beroep doen op elektrische technologie. Maar nu doet hij het nog even zoals vroeger: met een volledig atmosferische en hoogtoerige V10.

Naamsverandering

De V10 krijgt zelfs meer vermogen: de “gewone” versie, de R8 V10, produceert nu 570 in plaats van 540 pk en 550 in plaat van 540 Nm. De Coupé sprint daardoor naar 100 km/u in 3,4 seconden, de Spyder in 3,5 seconden. De gesloten R8 V10 gaat door tot 324 km/u, de open versie tot 322 km/u. Hij gaat voortaan trouwens onder een andere naam door het leven: als “R8 V10 Quattro”.

De R8 V10 Plus wordt op zijn beurt omgedoopt tot “R8 V10 Performance”. Ook hij krijgt een lichte vitaminekuur: hij produceert 620 pk in plaats van 610 voorheen, en 580 Nm in plaats van 560 voordien. De R8 V10 Performance sprint als Coupé naar 100 km/u in 3,1 seconden, en als Spyder in 3,2 seconden. De topsnelheid ligt respectievelijk op 331 en 329 km/u.

Aangepast chassis

De Audi-ingenieurs namen daarnaast vooral de stuurinrichting onder handen: dat wordt preciezer en zou meer feedback geven. Er komt een duidelijker onderscheid tussen de verschillende rijmodi, en de R8 staat standaard op 19-duimsvelgen. 20-duimsvelgen zijn een optie, net als koolstofkeramische remmen in plaats van de standaard stalen exemplaren.

Accenten

Uiteraard zijn er ook enkele visuele updates: de voor- en achterkant werden hertekend, met onder meer een breder radiatorrooster vooraan en andere diffusor achteraan, en de Audi R8 krijgt twee nieuwe koetswerkkleuren. De R8 V10 Quattro heeft standaard accenten in glanzend zwart, de R8 V10 Performance vervangt ze door accenten in mat titanium. In beide gevallen kunnen ze worden vervangen door accenten in koolstofvezel.

De vernieuwde Audi R8 zal verkrijgbaar zijn vanaf begin volgend jaar.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km