Aston Martin
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
Vorig jaar konden we al uitgebreid kennismaken met de sterke eigenschappen van de nieuwe GLC. Met de lancering van deze GLC coupé zet Mercedes opnieuw een stap vooruit!
Net als zijn voorganger is de nieuwste GLC nu ook beschikbaar in een versie met een sterker aflopend dak. Qua uiterlijk blijft dit model redelijk trouw aan de huidige generatie GLC Coupé, die hij rond de zomer zal vervangen. We zien echter voornamelijk wijzigingen aan de voor- en achterkant, met onder meer een fijner lichtsignatuur.
Hoewel de verhoudingen van deze nieuwe GLC Coupé zeer nauw aansluiten bij die van zijn voorganger (+31 mm in lengte, -5 mm in hoogte en dezelfde breedte), is deze nieuwe versie gestroomlijnder. Dit vertaalt zich in een Cx-coëfficiënt van 0,27, waarmee hij 10% beter doet dan zijn voorganger, die een waarde van 0,3 optekent. De huidige GLC scoort net iets minder goed, met een Cx-coëfficiënt van 0,29. Deze efficiëntere waarde heeft zowel een positieve invloed op het brandstofverbruik, als op een vermindering van de rijgeluiden.
Deze nieuwe versie van de GLC Coupé heeft ook verschillende praktische voordelen. Zo is de wielbasis iets langer geworden en is het koffervolume met 45 liter toegenomen. In de 5-zits configuratie biedt deze nu 545 liter ruimte. Voor de plug-in hybride versies is dit volume echter teruggebracht tot 395 liter vanwege de royale, ingebouwde 31,2 kWh batterij.
Net als zijn broer met de klassiekere lijnen, onderscheidt deze nieuwe generatie GLC Coupé zich door enkel gebruik te maken van geëlektrificeerde motoren. De 48-volt mild-hybride technologie is standaard voorzien op alle motoren (benzine en diesel), terwijl interessante plug-in hybride versies met een elektrisch bereik tot 131 km WLTP ook beschikbaar zijn. Ook goed om weten is dat alle configuraties vierwielaangedreven zijn, en met een automaat komen.
Zoals verwacht vinden we in dit model hetzelfde dashboard terug als in de klassieke GLC, met het ruime 11,9 inch verticale scherm en de 12,3 inch digitale cockpit. Ook zijn alle opties die we in de GLC terugvinden beschikbaar, waaronder luchtvering, matrix LED-koplampen met projectiefunctie, talloze rijhulpsystemen, het nieuwste MBUX-infotainmentsysteem en de XXL head-up display.
De wagen zelf ontdekken zal vanaf juli 2023 mogelijk zijn, bij de Europese lancering.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via mail:
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!