Hyundai
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
Na 26 jaar stopt de Renault Mégane volledig met drinken. Zijn vierde generatie zal namelijk geen fossiele brandstoffen meer verteren en hij komt er enkel nog in puur elektrische varianten.
De Renault Mégane neemt in zijn vierde generatie volledig afstand van fossiele brandstoffen. In tegenstelling tot de Opel Astra dus, die nog diesel- en benzineversies aanbiedt naast zijn nieuwe elektrische afgeleide, laat de nieuwe Mégane zijn kopers geen keuze meer. Wie kiest voor de nieuwe generatie, moet elektrisch rijden. let wel: de huidige Mégane blijft in productie als benzine, diesel en plug-inhybride, en blijft de catalogus delen met deze nieuwe Mégane E-Tech Electric wanneer die laatste op de markt wordt gebracht.
De Mégane E-Tech Electric wordt het eerste model van het Renault-gamma dat gebruik mag maken van het platform CMF-EV van de Alliantie, dat werd ingewijd door de SUV Ariya van Nissan. De nieuwe elektrische Mégane maakt er onder meer gebruik van door een interieur te bieden dat vergelijkbaar is met dat van de huidige Mégane met verbrandingsmotor ondanks een lengte die tot 4,12 meter is gekrompen (tegenover 4,36 meter).
De nieuwe Mégane huisvest zijn batterij onderin, zodat hij wat naar een cross-over neigt. Hij ziet er in elk geval een stuk dikker uit en staat op grote velgen van tot 20 duim.
Om zijn ecologische voetafdruk laag te houden integreert de Mégane E-TECH Electric allerlei gerecycleerde materialen in zijn interieur. Daar gaat vooral het nieuwe scherm OpenR met alle aandacht lopen. In de vorm van een omgekeerde L integreert het een digitaal instrumentenbord en het multimediascherm van de middenconsole.
Aanvankelijk biedt Renault de nieuwe Mégane aan met twee elektrische aandrijflijnen van respectievelijk 96 kW (130 pk) en 160 kW (218 pk). De topversie sprint van 0 naar 100 km/u in 7,4 seconden. Praktischer is dat die laatste ook tot 900 kilo mag slepen.
Daarnaast krijgt de klant de keuze tussen twee batterijmodules: een van 40 en een van 60 kWh. De eerste is al goed voor een WLTP-rijbereik van 300 kilometer, de tweede rekt de maximale afstand tussen twee laadbeurten op tot 470 kilometer. De Mégane E-TECH Electric is compatibel met snelladen aan gelijkstroom met vermogens van tot 130 kW. De interne lader van zijn kant maakt wisselstroomladen mogelijk aan tot 22 kW.
De elektrische Mégane kan worden besteld vanaf februari 2022 en de officiële marktintroductie is gepland voor de maand maart.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.