Officieel: Renault Mégane, enkel als E-TECH Electric

Na 26 jaar stopt de Renault Mégane volledig met drinken. Zijn vierde generatie zal namelijk geen fossiele brandstoffen meer verteren en hij komt er enkel nog in puur elektrische varianten.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 september 2021
  • Lancering

De Renault Mégane neemt in zijn vierde generatie volledig afstand van fossiele brandstoffen. In tegenstelling tot de Opel Astra dus, die nog diesel- en benzineversies aanbiedt naast zijn nieuwe elektrische afgeleide, laat de nieuwe Mégane zijn kopers geen keuze meer. Wie kiest voor de nieuwe generatie, moet elektrisch rijden. let wel: de huidige Mégane blijft in productie als benzine, diesel en plug-inhybride, en blijft de catalogus delen met deze nieuwe Mégane E-Tech Electric wanneer die laatste op de markt wordt gebracht.

CMF-EV

De Mégane E-Tech Electric wordt het eerste model van het Renault-gamma dat gebruik mag maken van het platform CMF-EV van de Alliantie, dat werd ingewijd door de SUV Ariya van Nissan. De nieuwe elektrische Mégane maakt er onder meer gebruik van door een interieur te bieden dat vergelijkbaar is met dat van de huidige Mégane met verbrandingsmotor ondanks een lengte die tot 4,12 meter is gekrompen (tegenover 4,36 meter).

De nieuwe Mégane huisvest zijn batterij onderin, zodat hij wat naar een cross-over neigt. Hij ziet er in elk geval een stuk dikker uit en staat op grote velgen van tot 20 duim.

OpenR

Om zijn ecologische voetafdruk laag te houden integreert de Mégane E-TECH Electric allerlei gerecycleerde materialen in zijn interieur. Daar gaat vooral het nieuwe scherm OpenR met alle aandacht lopen. In de vorm van een omgekeerde L integreert het een digitaal instrumentenbord en het multimediascherm van de middenconsole.

96 of 160 kW

Aanvankelijk biedt Renault de nieuwe Mégane aan met twee elektrische aandrijflijnen van respectievelijk 96 kW (130 pk) en 160 kW (218 pk). De topversie sprint van 0 naar 100 km/u in 7,4 seconden. Praktischer is dat die laatste ook tot 900 kilo mag slepen.

40 of 60 kWh

Daarnaast krijgt de klant de keuze tussen twee batterijmodules: een van 40 en een van 60 kWh. De eerste is al goed voor een WLTP-rijbereik van 300 kilometer, de tweede rekt de maximale afstand tussen twee laadbeurten op tot 470 kilometer. De Mégane E-TECH Electric is compatibel met snelladen aan gelijkstroom met vermogens van tot 130 kW. De interne lader van zijn kant maakt wisselstroomladen mogelijk aan tot 22 kW.

Februari 2022

De elektrische Mégane kan worden besteld vanaf februari 2022 en de officiële marktintroductie is gepland voor de maand maart.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km