Hyundai
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
Het Internationaal Energieagentschap heeft een studie op poten gezet naar de gevolgen van de Covid-crisis op het wereldwijde energieverbruik en de CO2-uitstoot. De onderzoekers ontdekten dat de CO2-uitstoot in 2020 gedaald is (met 7 procent) in alle sectoren van menselijke activiteit, behalve één: SUV’s. Omdat wereldwijd 42 procent van de nieuw verkochte auto’s een SUV was (3 procent meer dan in 2019), is hun impact op de uitstoot met 0,5 procent gestegen. “Het olieverbruik door SUV’s steeg in 2020 tot 5,5 miljoen vaten per dag”. Het onderzoek zegt dat de uitstoot van de SUV’s die al voor 2020 rondreden weliswaar is gedaald tijdens de wereldwijde lockdowns, maar dat dit effect volledig teniet is gedaan doordat er zo veel SUV’s zijn bijgekomen in 2020. Dat leidt tot een opmerkelijke vaststelling: “De uitstoot van alle SUV’s vandaag is vergelijkbaar met die van de volledige scheepvaartindustrie, met inbegrip van internationaal vaarverkeer”.
Het contrast met gewone personenwagens (berlines, breaks en dergelijke meer) is groot: hun geschatte verbruik is in 2020 met meer dan 1,8 miljoen vaten per dag (meer dan 10 procent) gedaald dankzij de combinatie van lockdowns, de elektrische transitie en verbeteringen in hun verbruik. Maar, zo stelt het IEA, de reductie in de vraag naar olie als gevolg van het stijgende marktaandeel van EV’s (zo’n 40.000 vaten per dag) wordt volledig teniet gedaan door de stijging van het aantal SUV’s in dezelfde periode.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!