Ongewoon: een Taiwanese invoerder opent een nieuwe Saab-garage

Als echte professional weigert hij zijn klanten in de steek te laten.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 25 oktober 2022
  • Buitenland

Wie herinnert zich niet het pijnlijke faillissement van de Zweedse autobouwer Saab. Het merk, dat in 1937 werd opgericht onder impuls van de Zweedse regering die zelf vliegtuigen wilde produceren, begon in 1949 met het bouwen van auto's. Gedurende verschillende decennia slaagde Saab erin een zeer benijdenswaardige reputatie op te bouwen, zowel wat veiligheid betreft als design. Het merk was ook één van de pioniers in de ontwikkeling van turbo's.

In 2000 kocht General Motors het Zweedse merk en trok het mee in de economische crisis van 2008. Saab werd vervolgens in 2010 gekocht door Spyker, maar die samenwerking liep al snel op de klippen. In 2012 nam de Chinees-Zweedse start-up NEVS het over, maar na twee jaar ging het bedrijf weer failliet. Wat overbleef van de montagelijnen van Saab werd niettemin in 2016 overgenomen door NEVS, dat toen van plan was om er een 100% elektrisch merk van te maken, op basis van een nieuw industrieel project. Dat zou echter beperkt blijven tot de Chinese markt.

Exotische smaak

Saab had in zijn hoogdagen ook in Azië heel wat succes, vooral in Taiwan. In die mate zelfs dat in 1980 in Taipei een bedrijf werd opgericht: de Scandinavia Asia Corporation (SAC). Dit gewetensvolle bedrijf bleef de naverkoopservice verzorgen, ondanks het faillissement van de autobouwer. En, ondanks het gebrek aan nieuwe producten om aan klanten aan te bieden, beschikt SAC over niet minder dan zes servicecentra in heel Taiwan, die uitsluitend gewijd zijn aan het onderhoud van de Saab-modellen die nog op het eiland in omloop zijn.

Bovendien is daar vorig jaar nog een nieuw garage geopend! Natuurlijk verkopen ze geen nieuwe Saabs, maar modellen die een bijzonder grondig onderhoud hebben gekregen, met garantie op de koop toe. De reserveonderdelen koopt SAC bij General Motors en bij voormalige leveranciers van de autobouwer. Dat is iets waar Taiwanese Saab-eigenaars, die duidelijk erg gehecht zijn aan hun auto's, blij mee zullen zijn!


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Saab Planet.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km