Onze lievelingsauto’s per merk

“Wat is je lievelingsauto?”. Die vraag krijgen we heel regelmatig en daar kunnen we uiteraard enkel subjectief op antwoorden. Bij deze vind je per merk ons lievelingsmodel.





  • Piette François
  • 28 augustus 2017

Abarth: 595C

Eenvoudigweg omdat het een legendarisch model is en omdat je in de cabriolet nog meer geniet van de klank van de kleine turbomotor!

Alfa Romeo: Giulia

De wederopstanding van Alfa Romeo komt er via een gammavernieuwing en een echte terugkeer naar de technische bron (achterwielaandrijving). Hij is niet de meest comfortabele of de best afgewerkte auto in zijn segment, maar wat een rijplezier!

Aston Martin: DB11

Aston Martins krijgen vaak kritiek om hun verouderde techniek, maar dit model kiest resoluut voor de toekomst met een gloednieuwe V12-biturbo.

Audi: Q2

Toegegeven, er zijn meer opwindende modellen in het Audi-gamma, maar de Q2 is het jongst van geest, en met zijn recordverhouding buitenmaten-binnenruimte is hij ook een van de meest intelligente.

Bentley: Mulsanne

Als je dan toch voor een Bentley kiest, ga dan meteen voor het meest authentieke model, met de oude V8 van het merk. En die weergaloze sfeer…

BMW: 440i Gran Coupé

Zonder zo extravagant te zijn als de M-modellen brengt deze 440i alles bij elkaar waar de reputatie van BMW op is gestoeld: een elegante (en praktische!) lijn, een zescilinder in lijn en een evenwichtig rijgedrag.

Citroën: C4 Cactus

Een echt originele auto zoals alleen Citroën ze maakt, met een intelligent tarief en veel binnenruimte. Een tegelijk rationele en passionerende auto.

Dacia: Sandero

Gewoon omdat er op de hele markt geen ruimere, meer compacte of meer betaalbare auto te vinden is.

DS: 3 Performance

Deze kleine sportieveling is een echte verrassing: in al zijn discretie doet hij het asfalt smelten met zijn giftige motor en zijn sperdifferentieel.

Ferrari: GTC4Lusso

Vierwielsturing, vierwielaandrijving, een atmosferische V12, het steigerend paardje… Moeten we nog meer zeggen?

Fiat: Tipo

De Tipo is een onderschatte berline die zich nochtans opwerpt als een intelligent aanbod, met veel binnenruimte, een elegante stijl en een laag prijskaartje.

Ford: Fiesta

Deze nieuwe Fiesta is een echte verrassing: hij behoudt de dynamische kwaliteiten van het model, maar biedt tegelijk een verbazingwekkend comfortpeil en een topuitrusting!

Honda: NSX

Natuurlijk is dit niet bepaald een rationele keuze, maar hoe kan je weerstaan aan dit technologische festival dat de Duitse en Italiaanse referenties de stuipen op het lijf jaagt?

Hyundai: Tucson

Een SUV zoals de Koreanen die zo goed kunnen maken, met een erg breed aanbod van technische mogelijkheden (voor- of vierwielaandrijving, benzine, diesel, manueel of automaat,…).

Infiniti: Q30

Een kleine, compacte auto die is gebaseerd op de Mercedes A-Klasse, waar hij alle kwaliteiten van overneemt en waar hij nog een echt ophangingscomfort aan toevoegt.

Jaguar: XF

Binnen heel het Jaguar-gamma onderscheidt deze zich het sterkst van zijn rivalen. Hij is niet de meest technologische, maar wat een rijdynamiek! Daar kan geen BMW 5-Reeks tegen op!

Jeep: Renegade

De Renegade is frisser en grappiger dan zijn merkbroers en heeft een erg opvallende look. En dat is waarom we van hem houden. De Trailhawk-versie trekt zich serieus uit de slag in het terrein!

Kia: Stinger

Omdat het ons plezier doet om een massaconstructeur te zien die het aandurft om een achterwielaandrijver met een sterke emotionele waarde te bouwen…

Lamborghini: Aventador SV

Als je dan toch voor een waanzinnig merk gaat, dan kan je maar beter meteen voor het meest waanzinnige model kiezen.

Land Rover: Discovery

Gewoon, omdat hij enorm veel ruimte, een erg volledige uitrusting en een hoogstaand comfort biedt voor een fractie van de prijs van een Range Rover…

Lexus: GS

Als 450h biedt dit model een erg hoog niveau van verfijning… En als F heeft hij een van de laatste atmosferische V8-motoren op de markt!

Lotus: Elise

En dan nog liefst de basisversie! Gewoon omdat het recept van een zo licht mogelijke auto op zich al volstaat voor bakken rijplezier…

Maserati: GranTurismo

Voor het plezier van een atmosferische V8 met een donkere stem… Voor zo lang hij nog bestaat!

Mazda: MX-5

Uiteraard… Eenvoudig rijplezier in een eenvoudige auto. Ook hier zouden wij verguld zijn met de basisversie!

Mercedes-Benz : S-Klasse

De zelfverklaarde “beste auto ter wereld” kreeg onlangs een facelift die hem weer naar het toppunt van zijn glorie bracht. Om van te genieten als passagier of als bestuurder…

Mini: Cabriolet

Je kan beter voluit gaan als je dan toch beslist om voor een speelse auto te gaan, niet? Als Cooper, alsjeblieft, om toch nog een beetje efficiëntie te behouden…

Mitsubishi: ASX

Een uitstekende SUV die ten onrechte wordt miskend. Er bestaan meer sexy auto’s (vooral dan in het interieur), maar het model verleidt door zijn degelijke bouwkwaliteit.

Nissan: Qashqai

De onlangs bijgewerkte Qashqai heeft een sprong vooruit gemaakt op het vlak van kwaliteit en, vooral, van geluiddemping. Net zoals voordien blijft hij de referentie…

Opel: Insignia

Deze comfortabele en behoorlijk dynamische grote reisberline zou zo in aanmerking kunnen komen voor een premium-statuut!

Peugeot: 5008

De vernieuwing van Peugeot, met echte creativiteit in het interieur. Hij is veel praktischer dan een Renault Grand Scénic!

Porsche: 911 GTS

Een 911, omdat dat nu eenmaal de Porsche-legende is, en een GTS, omdat die het best alle kwaliteiten van het model samenvat. Handgeschakeld, want hij is een van de laatste modellen die met zo’n overbrenging verkrijgbaar is!

Renault: Mégane Grandtour

Dit is ongetwijfeld de meest geslaagde en best gewapende Renault in zijn segment. Op een paar uitrustings- en afwerkingsdetails na heeft hij gewoon alles!

Seat: Ateca

De vernieuwer van het merk. Een product met een sterke VW-sfeer, maar die al het beste in dit segment bundelt.

Skoda: Kodiaq

Hier geldt dezelfde opmerking als voor de Ateca: een model met een sterk VW-parfum, maar hij is extreem praktisch en onmiskenbaar aangenaam in het gebruik.

Smart: ForTwo ED

De ForTwo, omdat die een uniek aanbod vormt in het segment, en dan de elektrische versie. Want als je voor een stadsauto gaat, doe je dat best met zoveel mogelijk burgerzin!

SsangYong: Tivoli

Een miskende SUV die nochtans elegant is getekend en intelligent is geprijsd. We zijn sterk te spreken over de ruimte aan boord! De XLV voegt nog een forse dosis koffer toe aan het geheel, maar ruilt dat in voor een minder harmonisch uiterlijk.

Subaru: BRZ

Het enige model van het merk zonder vierwielaandrijving, en toch zo’n pretmachine!

Suzuki: Swift

Je kan niet om zijn vrolijke smoeltje heen en als Sport wordt hij zelfs prikkelend! Die laatste komt binnenkort op de markt en gebruikt voor het eerst een turbomotor.

Tesla: Model X

Om die achterdeuren… Maar eerlijk gezegd zouden we tegen een Model S ook geen neen zeggen.

Toyota: Prius

Aan de pomp verbluft hij telkens weer en onderweg is hij aangenamer dan ooit! De betrouwbaarheid is bovendien al lang bewezen…

Volkswagen: Golf

Jawel, de referentie. Op voorwaarde dat je voor een dure versie met veel opties kiest, maar dan heb je wel een auto waarmee je premiummodellen uit zijn segment behoorlijk nerveus maakt. En anders ga je maar bij Seat of Skoda winkelen…

Volvo: XC60

Omdat hij profiteert van al de jongste technologie en minder plomp is dan de XC90. En wat een sfeer aan boord!





Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km