Zijn oude auto’s betrouwbaarder dan nieuwe?

Eigenlijk zou je graag elke dag rijden met jouw oude wagen, maar de reputatie van onbetrouwbaarheid schrikt je af. Een onoverkomelijke hindernis lijkt het … Maar is dat wel zo? Vandaag maakt de vooruitgang van de techniek heel wat oldtimers en youngtimers dagelijks bruikbaar.

  • Piette François
  • 13 juni 2014

Het is een feit: de betrouwbaarheid van auto’s is de afgelopen jaren onophoudelijk gegroeid. De materialen werden sterker, de fabricagetechnieken zijn beter verzorgd en alle onderdelen hangen steviger aan elkaar. Door de komst van de elektronica verslechterde de betrouwbaarheid wel een beetje. Problemen aan de motor, versnellingsbak of andere fundamentele elementen zijn tegenwoordig zeldzaam, maar de randapparatuur stelt problemen. Zie je de auto als een verzameling gadgets die in interactie staat met zijn omgeving, dan is wat volgt niet voor jou.

Logisch

Meer uitrusting betekent meer onderdelen en dus meer potentiële problemen. Dat is eenvoudige logica. Wie zat nog nooit in de knoei met zijn infotainmentsysteem? Wie had nog een nooit een elektrische ruit die haperde? Een storing in het motorbeheer? Weinig handen gaan omhoog … Elektronica verricht mirakels en is onmisbaar om de homologatienormen voor motoren te halen maar betekent een nachtmerrie voor garagisten.

Less is more

Tot ongeveer de jaren negentig bleef elektronica ver weg van de auto. De comfortuitrusting van een VW Kever uit 1965 verschilt niet radicaal van die van een basis-Peugeot 106 uit 1995. Daarna begon het te escaleren, met uitrusting zoals elektrische ruiten, klimaatregeling en een boordcomputer die volkomen normaal werden.

De youngtimers (auto’s van de jaren ’80 en ’90) genieten van de technologische evolutie van een industrie die begon aan het einde van de 19de eeuw, en zijn vaak voldoende betrouwbaar om vandaag nog dagelijks dienst te doen. De onderhoudskosten, taksen en verzekering liggen veel lager dan bij nieuwe auto’s. Uiteraard mag je niet hetzelfde comfortniveau verwachten.  

De oudjes

De vooruitgang komt ook de klassiekers van de jaren ’50 tot ’70 ten goede. Moet jouw Citroën Traction het nog stellen met amper drie versnellingen op de snelweg? Vandaag is er een vierversnellingsbak. Elektrische problemen met jouw Jaguar E-Type? Een professional maakt hem helemaal functioneel en betrouwbaar. De problemen met de ontsteking en verbranding van jouw Triumph TR6 ergeren jou? Een Bosch-injectiepomp en elektronische ontsteking doen je alle zorgen vergeten.

Het gebruikscomfort kan vandaag verbeterd worden, bijvoorbeeld met de montage van een klimaatregeling, elektrische stuurbekrachtiging of een moderne radio met oude look. Qua prestaties en betrouwbaarheid is heel wat mogelijk, maar moeilijke punten blijven natuurlijk de veiligheid bij een ongeval, het gebrek aan bescherming van het koetswerk en de verzekering. Jouw auto wordt betrouwbaarder en krachtiger, maar beantwoordt niet meer aan de strikte fabrieksdefinitie. Wat denkt jouw verzekeraar? Die breng je beter op de hoogte voor je aan een transformatie begint.    

Conclusie

Terwijl oldtimers vaak delicaat zijn om dagelijks te gebruiken en enige doe-het-zelfkennis vereisen, profileren de youngtimers zich als een waardig alternatief voor de huidige auto’s. Profiteer ervan want de prijzen staan laag en zullen snel stijgen.

 

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km