Panther Evo: de mythische De Tomaso Pantera herrijst

De concept car die in 2017 werd voorgesteld, is nu klaar om in productie te gaan.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 01 augustus 2023
  • Lancering

Ares Design, dat in het Italiaanse Modena werd opgericht door zakenman Dany Bahar, wil de De Tomaso Pantera doen herleven. De herrijzenis begon in 2017 met de voorstelling van de Panther Evo concept car. Zes jaar later is er veel gebeurd en wat ooit een prototype was, is nu bijna klaar om in productie te gaan. 

Op technisch vlak zal de Panther Evo, die met de hand gebouwd wordt in Italië, gebruik maken van het onderstel en de aandrijflijn van de Lamborghini Huracan. Het uit koolstofvezel opgetrokken koetswerk krijgt daarentegen een geheel eigen stijl met sculpturale lijnen die uiteraard verwijzen naar de sportwagen uit de jaren ‘70. Dat zorgt voor een beestachtig koetswerk met brede schouders, opklaplichten en een hoog geplaatste centrale uitlaat.

Op mechanisch vlak maakt de 5.7 liter V8 die destijds door Ford geleverd werd, plaats voor de 5.2 liter grote V10 van Lamborghini. Zijn vermogen van 641 pk wordt naar de vier wielen gestuurd via een gerobotiseerde bak met zeven versnellingen. De traditionele 0 naar 100-sprint is achter de rug na 3,1 tellen, terwijl de topsnelheid 325 km/u bedraagt. Binnenin wordt de Panther Evo getrakteerd op koolstofvezel kuipzetels die met leer en alcantara bekleed zijn, en een dashboard dat verwijst naar de originele Pantera, met onder andere prachtige vierkante verluchtingsroosters. Het infotainmentsysteem komt dan weer van bij Lamborghini – kwestie van een hoogtechnologisch systeem te kunnen aanbieden.

De prijs van het beest, daar spreekt Ares Design met geen woord over. We kunnen echter uitgaan van een prijs van ongeveer € 330.000 (de prijs van een Huracan STO, inclusief BTW), waar je nog eens zo’n € 500.000 aan moet toevoegen voor de ombouw. Een peulschil… als je het geld hebt.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Ares Design.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km