Plug-inhybride Volvo XC40: alle informatie

Volvo heeft de technische details meegedeeld van zijn XC40 T5 Twin Engine. Dat is de plug-inhybride van de compacte SUV die in ons land gebouwd wordt.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 01 april 2019

Plug-inhybride Volvo XC40: alle informatie

Zowat een jaar geleden toonde Volvo zijn plug-inhybride XC40 op het salon van Peking. De Zweden bleven nog discreet rond de technische kenmerken ervan. Nu weten we alles over de nieuwe T5 Twin Engine.

Driecilinder

De aandrijflijn wordt uitgewerkt op basis van de nieuwe 1.5 driecilinder uit de XC40 T3. In de hybride produceert hij geen 163 maar 180 pk. Daar wordt nog een elektromotor aan gekoppeld van 60 kW (82 pk) en 160 Nm, en een versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten. In totaal produceert de T5 Twin Engine 262 pk, iets meer dan de ‘gewone’ XC40 T5 met zijn 2.0 viercilinder turbo van 247 pk. Die laatste is wel iets sneller: 0-100 km/u in 6,5 seconden en een topsnelheid van 230 km/u, tegenover 7,3 seconden en 205 km/u voor de T5 Twin Engine.

Plug-inhybride Volvo XC40: alle informatie

Opladen in 2,5 uur

De Volvo XC40 T5 Twin Engine heeft een 9,7 kWh sterke lithium-ionbatterij die je in 2,5 uur oplaadt aan een stopcontact van 16 ampère of in 4 uur aan een stopcontact van 10 ampère. De batterij zit in het midden van de auto, waardoor het koffervolume identiek blijft aan dat van de klassieke XC40. De benzinetank wordt wel kleiner: het volume zakt van 54 liter naar 48 liter. De CO2-uitstoot bedraagt 44 g/km volgens de gecorreleerde NEDC-cyclus en 57 g/km volgens de WLTP-cyclus.

Eind dit jaar

Het begin van de productie is gepland voor eind 2019. De prijzen voor België volgen in juni. In Nederland verschijnt de XC40 T5 Twin Engine eerder, daar kost hij € 46.995. De XC40 wordt ook als volledig elektrisch model verwacht in 2020.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km