Porsche Exclusive Manufaktur: een exclusieve rondleiding

Een Porsche kopen is zoals elke andere prestigieuze sportwagen zelden een rationele keuze. Je emoties geven de doorslag bij de auto van je dromen, en dat is de bestaansreden van de “Exclusive”-afdeling.

  • Piette François
  • 10 juli 2017

Alles begon in 1962, toen een rijke klant Porsche vroeg om een ruitenwisser op de achterruit van zijn 356 B te monteren. Geen gewone vraag, want het ding in kwestie stond niet op de optielijst. Sindsdien bleven de bijzondere vragen toekomen. In 1986 vormde Porsche zijn “programma voor speciale reeksen” om tot “Porsche Exclusive”.

Speciale opties

De afdeling zorgt eerst en vooral voor gepersonaliseerde opties en uitrusting: er zijn niet minder dan 600 opties om een Porsche op maat te laten maken. Dat gaat van specifieke koetswerkkleuren via specifieke inzetstukken tot technische wijzigingen. De meest genomen opties zijn het Porsche-logo in de hoofdsteunen, geverfde velgen en sportuitlaten.

Een specifieke vraag?

Wil je iets dat niet in de uitgebreide catalogus staat, dan hoef je het alleen maar te vragen. De afdeling zoekt dan uit of het technisch en wettelijk mogelijk is. Daarna staat niets in de weg. In tegenstelling tot Ferrari, waar goede smaak overheerst, is de klant hier koning. Ook al krijg je wellicht het (beleefde) advies om excessieve vragen binnen de perken te houden.

Vooral 911

De afdeling is trouwens bijzonder populair. De 911 passeert er trouwens het meest: in 2016 werden er 15.000 auto’s onder handen genomen, en 38% ervan waren 911-modellen. Gemiddeld wordt wereldwijd 40% van de 911-modellen nog bewerkt door de Exclusive-afdeling. Porsche zegt bovendien dat elke auto die het merk produceert minstens twee opties uit het personalisatieprogramma krijgt. Dat hoeft trouwens niet te verbazen: gemiddeld geeft een Porsche-klant tussen € 10.000 en 20.000 aan opties uit.

Andere activiteiten

De afdeling houdt zich daarnaast bezig met lokale vragen van importeurs via speciale modellen. Dat gebeurt meestal via een restyling van het interieur en exterieur. Daarnaast ontwikkelt Exclusive Manufaktur beperkte reeksen, zoals de recente Porsche 911 Turbo S Exclusive Series. In 2009 was er zo de 911 Sport Classic, in 2010 de 911 Speedster en in 2014 en 2015 de Panamera Turbo S Executive.

Ambachtelijk

Het fabrieksbezoek leerde ons dat de sfeer er niet verder kon liggen van het kille perfectionisme in traditionele fabrieken. Hier zijn 180 mensen aan het aanpassen, verven, polijsten, enzovoort. Van leder via koolstofvezel en aluminium tot hout: elk detail wordt met de grootste zorg uitgevoerd.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km