Volkswagen
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Range Rover vult zijn gamma aan met een model tussen de Range Rover Sport en Evoque. De nieuweling wil luxe, veelzijdigheid, comfort en een vleugje sportiviteit met elkaar rijmen. Een druk programma, met andere woorden!
Uiterlijk verschilt de stijl van de Velar niet radicaal van die van zijn broers. Toch verfijnt hij zich in de details en vertoont hij gladde en uitgezuiverde flanken. Zo heeft hij bijvoorbeeld verzonken deurklinken die pas naar buiten komen wanneer de bestuurder in de buurt komt. In het interieur stellen we hetzelfde vast: de middenconsole en het dashboard worden gedomineerd door twee digitale schermen. Het bovenste van de twee bedient de multimedia, de telefoon en de navigatie. Het onderste is er voor de klimaatregeling en de rijprogramma’s. Qua binnenruimte belooft de Brit veel plaats en een koffer van 673 liter.
Voor offroadwerk biedt de Velar Terrain Response 2. Dat controleert functies zoals de snelheidsregelaar voor in het terrein, de wegrijhulp voor gladde ondergrond en de afdaalhulp met remlospreventie. Range Rover belooft dat zijn offroadcapaciteiten nog steeds op topniveau staan, met een vierwielaandrijving en een vergrendelbaar achterdifferentieel.
Naast de nieuwe multimedia-interface verfijnt de Velar ook zijn rijhulpsystemen, met onder meer een automatische noodrem met voetgangerdetectie, waarschuwing voor dwarsverkeer bij het achteruitrijden en een inslaapdetectie voor de bestuurder. Een file-assistent staat echter (nog?) niet op het programma. Range Rover kondigt wel een première aan voor het merk, namelijk de manoeuvreerassistent voor aanhangwagens. En dat is wel zo handig, want de Velar mag tot 2,5 ton slepen.
Onder de motorkap zijn geen verrassingen te vinden: de Velar kan worden besteld met de viercilinderdiesels van 180 en 240 pk, naast een benzineviercilinder met 250 pk. Er staan ook V6’en op het programma, met 300 pk voor de diesel en 380 pk voor de benzine. Die laatste heeft een compressor en kennen we trouwens al uit de Jaguar F-Type. Alle motoren worden met een achttrapsautomaat gecombineerd.
De Range Rover Velar is verkrijgbaar vanaf deze zomer en kost dan minstens 57.300 euro.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.