Range Rover : Very Brittish facelift

  • Piette François
  • 08 april 2009

 De Range Rover is een gevestigde waarde als vertegenwoordiger van “Her Majesty” en staat bekend als een van de beste off-roaders van zijn categorie. Met zijn imposante afmetingen en hoge gewicht is het evident dat dynamisme en economie niet echt tot zijn woordenschat behoren. Esthetisch gezien wordt hij nu met enkele subtiele wijzigingen aan de huidige trends aangepast, maar het beste zit toch binnenin !
 

Superkrachtige V8
 

In de cataloog vinden we twee V8’s terug. De gekende V8 diesel van 3,6 liter en 272 wordt hernomen en krijgt er een benzinebroer van 5000 cc en directe injectie bij. Dankzij de drukvoeding van een compressor levert die een stoere 510 pk waarbij verbruik en uitstoot tegenover zijn voorganger van 4,2 liter met 7 % naar beneden gaan.

e-Terrain
 

Net als de Range Sport ondergaat de Range Rover een aantal ingrepen die de soberheid bevoordelen. De motor werd herzien, de koppelomvormer heeft minder slip en het hogere koppel laat een langere overbrenging toe. Maar de motor bereikt nu ook wat sneller de ideale temperatuur en de inwendige wrijvingen zijn gereduceerd. Het koetswerk bleef wat langer in de windtunnel en de alternator kan nu zelf bestemmen wanneer het beste moment gekomen is om de batterijen op te laden.

Terrain Response
 

De adaptieve ophanging die met de Terrain Response aangepast kan worden, werd herzien om nog betere prestaties te garanderen. En dan te bedenken dat de Range al als referentie fungeerde. Hierbij werd bvb de stabiliteitscontrole wat aangepast. Wat ook het motortype is dat jouw Range aandrijft, ze krijgen allemaal een versterkt remsysteem mee.

Dual View
 

In het interieur is het vooral de centrale console die aangepast wordt. Het Dual View informatiescherm van 12 duim laat aan bestuurder en passagiers toe om tegelijkertijd twee verschillende beelden te zien. Als dat geen première is ! Terwijl de chauffeur zijn GPS volgt kan de passagier rustig naar een DVD kijken. Om het helemaal makkelijk te maken is het scherm van het touch-screentype.

Actieve veiligheid
 

Ook op dit gebied wil Range bij de besten horen. Zo zien we een noodremhulp verschijnen, een adaptieve snelheidsregelaar, een dode hoek controle en een panoramische camera.
 

AC

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Video ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: Land Rover.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km