Scoop: daar is de Peugeot E-5008!

Peugeot stelt de verlengde versie met 7 zitplaatsen van de E-3008 officieel voor in maart. Maar onze spionagefotografen hebben ons al een eerste voorsmaakje gegeven van deze E-5008.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 02 februari 2024
  • Toekomst

Begin deze week bevestigde Peugeot nog tijdens zijn E-Lion Day dat het de nieuwe generatie van zijn 7-zits monovolume 5008 in de loop van maart zou voorstellen. Zoals al het geval bij de huidige generatie, die nu aan het einde van zijn levensloop zit, zal deze nieuwe 5008 gebaseerd worden op het technische platform van zijn kleine broer, de 3008. Dat betekent dus het volledig nieuwe multi-energieplatform STLA Medium van de Stellantis-groep.

Mild hybrid, PHEV en elektrisch

Deze nieuwe generatie 5008 krijgt normaal gesproken geen dieselmotor meer onder de kap. Hij zou dezelfde motorisaties moeten krijgen als de 3008, wat neerkomt op een mild hybride benzinemotor die reeds in de huidige generatie te krijgen is, een plug-inhybride en ook verschillende volledig elektrische versies. Het is net deze nieuwe E-5008 die onze spionnen hebben betrapt tijdens wintertestwerk in Zweden.

3 zitrijen

Waar de 3008 en E-3008 kiezen voor het silhouet van een SUV-coupé, valt deze E-5008 op met zijn veel rechtere daklijn. Die is noodzakelijk als je plaats wil overhouden voor een derde zitrij. Maar voor de rest lijkt de Peugeot E-5008 dezelfde designtrekjes te krijgen als zijn recent gelanceerde kleine broer, inclusief het nieuwe dashboard.

Tot (iets minder dan) 700 km autonomie?

Met zijn batterijen van 73 en 98 kWh belooft de E-3008 een WLTP-autonomie tot 525 en 700 km. Gezien zijn grotere formaat en zijn minder vloeiende achterzijde, zou deze E-5008 het dus iets slechter moeten doen met dezelfde techniek. Hoeveel slechter precies? Dat komen we dus binnen enkele weken te weten!

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Peugeot? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Peugeot-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Automedia.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km