BMW
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
Net als diezelfde Kodiaq haalt de Karoq zijn naam bij een inheems volk van Alaska. Het woord zou een combinatie zijn van de termen “Kaa’raq” (auto) en “Ruq” (pijl). Wat er ook van zij, het model wordt op 18 mei in avant-première gepresenteerd.
De Karoq is 4,38 meter lang, 1,84 meter breed en 1,61 meter hoog, en biedt een koffervolume van 521 tot 1.630 liter, afhankelijk van de positie van de achterbank. In tegenstelling tot zijn grote broer heeft hij slechts plaats voor vijf. Skoda biedt eveneens “VarioFlex”-zitjes achteraan (verschuifbaar, vermoeden we). De Karoq kan tot slot worden omgevormd in bestelwagen: je kunt de achterbank eruit nemen, waardoor het koffervolume 1.810 liter bedraagt.
Onder de motorkap stopt de Karoq een 1.0 en 1.5 TSI op benzine en een 1.6 en 2.0 TDI diesel. De vermogens schommelen tussen 115 en 190 pk. Met uitzondering van de krachtigste diesel zijn alle motoren te krijgen met een manuele zesversnellingsbak of een DSG-automaat met zeven verzetten. De 2.0 TDI komt standaard met een zeventrapsautomaat en vierwielaandrijving.
Net als de nauw verwante Seat Ateca beschikt de Karoq over vijf rijmodi: Normal, Sport, Eco, Individual (personaliseerbaar) en Snow. De modellen met vierwielaandrijving hebben een Offroad-modus voor uitstapjes op onverharde wegen.
Skoda legt de lat relatief hoog, met een multimediasysteem dat compatibel is met Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink. Je smartphone opladen via inductie kan uiteraard ook. Skoda geeft ook mee dat de topuitvoering van het multimediasysteem een internetverbinding heeft, een wifi-hotspot en connected-diensten (LTE-compatibel).
Ook hier kan de Karoq profiteren van de expertise van de VW-groep: fileassistentie, rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning, dodehoekwaarschuwing, automatische remhulp met voetgangerherkenning en zelfs assistentie bij het manoeuvreren met een aanhangwagen.
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!