Stress achter het stuur: we claxonneren evenveel als Italianen

Meer dan een op de zeven Belgen zegt zich gestresseerd te voelen achter het stuur. Dat is het hoogste percentage van heel Europa, zo blijkt uit een studie van Vinci Autoroutes waarover Vias, het vroegere BIVV, bericht. Dat vertaalt zich onder meer door het steeds toenemende gebruik van de claxon: bijna zes op de tien gebruikt die onnodig, bijna zoveel als de Italianen en de Grieken.

  • Bervoets Wim
  • 22 juni 2018

Vijftien procent van Belgische bestuurders zegt zich gestresseerd te voelen. In Nederland is dat maar acht procent. De oorzaak van de stress ligt deels bij een toename van de files, maar daarnaast speelt ook de ruimtelijke ordening een rol. Door de lintbebouwing langs vele wegen moet je in België continu alert zijn voor alle soorten weggebruikers, zegt Vias.

Claxonneren als een Italiaan

Nog opmerkelijk in het Europese onderzoek: we zijn specialist in het gebruik van de claxon: 58 procent van de Belgen zegt dat vaak te doen ten opzichte van gemiddeld 50 procent in Europa. Daarmee komen we in de buurt van de Italianen en Grieken (beide 60 procent). Nog iets waarin we 'uitblinken' is rechts inhalen op de autosnelweg: 40 procent tegenover 34 procent gemiddeld.

Snelheidslimieten aan wegenwerken? Niet gezien!

In Europa zijn het de Belgische bestuurders die aangeven het minst de snelheidslimieten in de buurt van wegenwerken op autosnelwegen te respecteren. Maar we dragen wel onze gordel: 12 procent vergeet hem af en toe te dragen, tegenover gemiddeld 21 procent in Europa.

Drinken en rijden

Alcohol achter het stuur blijft een groot probleem in ons land, zo blijkt ook uit de enquête. We kruipen twee keer vaker achter het stuur wanneer we mogelijk boven de wettelijke alcohollimiet zitten (23 procent in België ten opzichte van 10 procent gemiddeld). Dat vertaalt zich ook meteen op onze wegen. Acht procent heeft een ongeval of een bijna-ongeval gehad dat te wijten was aan overmatig drankverbruik. Dat is twee2 keer meer dan de Engelsen bijvoorbeeld (vier procent).

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Foto's ©: iStock. Source ©: Belga.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km