Audi
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Aan zijn verfijnde stijl en velgen te zien, is makkelijk af te leiden dat het om een van de eerste modellen gaat, die niet zo extravagant zijn als de latere exemplaren. Meer nog: het gaat om… het allereerste exemplaar. Het chassisnummer “CSX 2000” is wereldwijd bekend bij liefhebbers.
De auto werd geassembleerd in 1962, in een kleine garage in Santa Fe, Californië. Carroll Shelby had het lumineuze idee om het Engelse chassis van een AC Bristol te paren aan een krachtige Amerikaanse motor, namelijk een Ford-V8 van 4,3 liter en 260 pk. Het doel? Sneller zijn dan de enige echte Amerikaanse sportwagen van die tijd, de Chevrolet Corvette. En dat was hem ruimschoots gelukt.
Na de voorstelling van zijn auto werd Carroll Shelby bedolven onder telefoontjes van journalisten die koste wat het kost het nieuwe Amerikaanse juweel wilden proberen dat de Europese concurrentie zelfs deed beven. Carroll, die slechts één exemplaar van de auto had, besloot om de auto elke keer in een andere kleur te laten verven. Zo toonden de kleurenfoto’s in de magazines een blauwe auto, een gele, rode of witte, maar ging het in feite steeds om hetzelfde exemplaar! Een trucje om het grote publiek te doen geloven dat de fabriek op volle toeren draaide…
Het loonde de moeite: journalisten uit die tijd klokten af op 4,2 seconden voor de 0 tot 60 mijl per uur (96 km/u), de kwartmijl in 13,8 seconden en een topsnelheid tegen de 250 km/u. Voor 1962 waren dat spectaculaire resultaten, die vergelijkbaar waren met een Bugatti Chiron nu!
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.