Tesla onder vuur wegens kwaliteitsproblemen

Net op het moment dat Tesla een slecht rapport krijgt in de betrouwbaarheidsstudies van JD Power moet het ook afrekenen met een onderzoek naar falende boordcomputers.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 25 juni 2020
  • Sector

Tesla onder vuur wegens kwaliteitsproblemen

Elk jaar publiceert JD Power zijn Initial Quality Study (IQS), een statistisch rapport rond de betrouwbaarheid van nieuwe auto’s in de eerste zes maand na hun levering. Elk merk krijgt een score die wijst op het aantal defecten die zijn opgetekend per 100 geproduceerde auto’s. Mensen die geloven dat Europese en dan vooral Duitse auto’s onverwoestbaar zijn, mogen hun idee inpakken, want de slechtste scores gingen naar Land Rover (228 problemen per 100 auto’s), Audi (225), Volvo (210) en Mercedes (202). Maar één merk klopt hen allemaal en dat is het Amerikaanse Tesla, met een bedroevende 250 problemen per auto.

Tesla onder vuur wegens kwaliteitsproblemen

NHTSA

Nu is de waarde van het onderzoek relatief omdat het geen aanwijzingen geeft rond de ernst van de gebreken of hoe goed ze daarna onder garantie zijn verholpen. Zo is geweten dat heel veel Tesla’s met matig tot slecht aangebrachte lak van de band rollen maar dat dit probleem vaak na de levering correct wordt opgelost. Al is er ook een aanwijzing dat het merk met grotere problemen kampt, want het Amerikaanse verkeersveiligheidsinstituut NHTSA heeft officieel aangekondigd dat het een onderzoek is gestart naar het structurele probleem van de falende centrale sturing van de Model S en X. We hadden het daar al over in de herfst van 2019 en ondertussen blijken steeds meer oudere exemplaren met het probleem te worden geconfronteerd. Het is zo wijdverbreid dat onafhankelijke herstellers, die het probleem oplossen voor een fractie van wat Tesla ervoor vraagt, met maandenlange wachtlijsten zitten. De NHTSA acht dat het probleem de veiligheid in het gedrang kan brengen omdat veel essentiële functies van de wagens niet meer kunnen worden bediend. Als het onderzoek kan aantonen dat Tesla te laks is omgesprongen met dit structurele gebrek, dan zou de constructeur in de VS kunnen worden gedwongen om de herstelkosten terug te betalen aan gedupeerde klanten.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: Tesla / JD Power. Source ©: JD Power.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km