Hyundai
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
Heb je genoeg van aangepaste uitlaten en artificiële klank in de speakers van moderne sportwagens? Dit zijn vijf auto’s uit de jaren 60 met een perfect authentieke en mechanische soundtrack. De motoren zijn vrij van turbo of directe injectie en filteren ook geen mechanische bijgeluiden.
Vergeleken met de klassieke concerten van de Europeanen schotelen de Amerikanen hardrock voor. De Ford-V8 werd onder handen genomen door Shelby en klinkt dof in lage toeren. Onder vollast dondert hij als een monster uit een sciencefictionfilm. Kiezen maar: de GT500 met de V8 van 7 liter of de GT 350 met V8 van 4,7 liter. Beide motoren klinken anders.
De Lamborghini-V12 is minder muzikaal dan de Ferrari-V12, maar klinkt wel indrukwekkender en leunt dichter aan bij wat we verwachten van een racewagen. De Miura klinkt geweldig in lage toeren, maar wordt alleen beter en wilder hoger in de toeren!
De eerste versies van de beroemde Colombo-V12 klinken het best. Het geroffel in vrijloop maakt snel plaats voor een geweldig orkest dat voorbij 4.000 tpm met een kristalheldere stem op de emoties inspeelt. Een ongeziene symfonie.
De 3,7 liter grote zescilinder-in-lijn krijgt in deze versie een vitaminekuur met een herwerkte cilinderkop en drie Weber-carburatoren. De diepe roffel krijgt hoger in de toeren enkele metalige accenten. Een geweldige bariton.
Dit is de kleinste motor uit het lijstje. De Porsche-boxermotor kreeg als tweeliter in het begin een set grote Weber-carburators. De klank is niet vergelijkbaar met die van de huidige flat sixes, maar klinkt scherper, en het geadem van de carburators en geblaas van de koeling is impressionant.
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.