Top 5: modellen die nooit in productie gaan

Ze werden bedacht door slimme koppen, hebben soms als concept car op autosalons gestaan en zijn vaak gewild bij liefhebbers, maar ze zullen uiteindelijk nooit het daglicht zien. Hier zijn vijf gevallen van hoop die tevergeefs was…

  • Piette François
  • 26 juli 2016

1. Jaguar C-X75 (2010)

Je hebt hem wellicht gezien in de laatste film van James Bond, Spectre. Hoe verleidelijk hij er ook mag uitzien, deze auto zal er nooit komen. Het concept werd voorgesteld op de Mondial de l’Automobile in Parijs in 2010 om de 75ste verjaardag van het Britse merk te vieren. De auto gebruikt op zijn zachtst gezegd revolutionaire technologie: vier elektromotoren, batterijen gevoed met microturbines, een vermogen van 780 paarden voor een maximumkoppel van 1.600 Nm, een autonomie van 900 km en een CO2-uitstoot van 28 g/km. Cijfers om bij weg te dromen, maar de financiële crisis zorgde ervoor dat dit eitje nooit kon uitbroeden.

2. Lamborghini Miura Concept (2006)

Walter de Silva tekende dit meesterwerk, maar het is onze landgenoot en ontwerper Luc Donckerwolke die op het idee kwam van dit project. Luc Donckerwolke hield van het design van de eerste Miura (wie niet?) en bedacht een Miura voor het derde millennium. Helaas was het al meteen duidelijk dat dit beest nooit het daglicht zou zien. Het concept was niet meer dan een hommage aan een van de mooiste auto’s ooit.

3. Lancia Fulvia Concept (2003)

In 2003 bracht het merk Lancia een eerbetoon aan een van zijn bekendste sportievelingen: de Fulvia. Het concept heette Fulvia CC en nam van dit juweeltje de gracieuze en vrouwelijke trekken over. De reacties waren unaniem positief en het merk kondigde aan dit model in productie te nemen. Maar later werd het project geannuleerd. Vandaag ligt Lancia op de afdeling palliatieve zorgen van de Fiat-groep en is de kans zeer klein dat dit concept ooit nog in het straatbeeld opduikt.

4. Renault Mégane 4 CC

De eerste drie generaties van de Mégane kregen een cabrioletversie. Terwijl de eerste een stoffen dak gebruikte, grepen de twee volgende generaties naar een hard plooidak. Maar het laatste model, de Mégane van de vierde generatie, offert de cabrioversie op omwille van de rendabiliteit. De verkoop van cabriolets is namelijk in vrije val. Op het internet circuleren wel fotomontages, maar het Franse merk is formeel: een cabriolet komt er niet.

5. Alfa Romeo 2uettottanta (2010)

De naam verwijst tegelijk naar een mythische spider van het merk (de Duetto) en naar ottanta, tachtig in het Italiaans. Wat die laatste referentie betekent? Dit model viert zowel de tachtigste verjaardag van Pininfarina als de honderdste van Alfa Romeo. Deze roadster met motor voorin en achterwielaandrijving hadden we graag in het gamma van de constructeur gezien. Er was een tijdje sprake van, door een model af te leiden van de Mazda MX-5. Maar dit model verscheen uiteindelijk onder het Fiat-label: de 124 Spider.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Automedia - Manufacturer.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km